Όπως ενημερώθηκα χθες από την ΕΛΠΑ, κατατέθηκαν στα Υπουργεία σας από τον φορέα αυτόν, εκπρόσωπο της χώρας μας στη Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτων «Δώδεκα σημεία-κλειδιά» η εφαρμογή των οποίων θα μειώσει σημαντικά τροχαία ατυχήματα και επιπτώσεις τους στην Ελλάδα ». Ωστόσο, όπως πληροφορήθηκα από τον Τύπο και άλλες «πηγές», η Ειδική Επιτροπή για την Οδική Ασφάλεια του Υπουργείου Μεταφορών ΔΕΝ λειτουργεί ενώ προτάσεις για τη σύσταση ανάλογης διακομματικής επιτροπής στη Βουλή δεν έχουν τύχει απάντησης.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί :
Επειδή ασχολήθηκα δημοσιογραφικά επί περίπου 35 χρόνια με την Οδική Ασφάλεια και ποτέ δεν είδα να τελεσφορούν ανάλογες πρωτοβουλίες αλλά επειδή θεωρώ αδιανόητο να χρειάζεται η παρέμβαση ενός μη κρατικού φορέα- όσο φιλοπρόοδη , τεκμηριωμένη, επιστημονικά καταξιωμένη και αξιόπιστη κι αν είναι η ΕΛΠΑ- για να κινητοποιηθεί το Κράτος, θα ήθελα να πληροφορηθώ: Σχεδιάζουν τα Υπουργεία να λάβουν υπ΄ όψη τους τις τελευταίες προτάσεις της ΕΛΠΑ; Θα υιοθετηθεί επιτέλους στην Ελλάδα ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Οδικής Ασφάλειας; Θα δημιουργηθούν α. Μόνιμος επιτελικός φορέας και β. Ειδικό ταμείο Διαχείρισης; Θα τεθούν οι προτάσεις της ΕΛΠΑ – και ενδεχομένως και άλλων φορέων, ομοσπονδιών, συλλόγων, ομάδων επαγγελματιών ή και μεμονωμένων ειδικών- σε διαβούλευση;
Απαντώντας στην ανωτέρω σχετική ερώτηση, σας ενημερώνουμε για τα εξής:
1. Αρκετά από τα θέματα που αναφέρετε στην Ερώτησή σας είναι αρμοδιότητας και άλλων Υπουργείων, πέραν αυτών που είναι συνερωτώμενα όπως των Υπουργείων Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων, Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης & Αποκέντρωσης και Προεδρίας.
2. Το οδικό δίκτυο έχει τεράστιες ανάγκες και προβλήματα διότι κατά ένα μεγάλο μέρος του, κυρίως όσον αφορά το επαρχιακό έχει προέλθει από την εξέλιξη ενός πεπαλαιωμένου δικτύου, λειτουργούντος προ πολλών δεκαετιών με αλλεπάλληλες διαπλατύνσεις και μικρές βελτιώσεις χωρίς πολλές φορές μελέτες (π.χ. δρόμοι πλάτους 4 και 5 μ. διαπλατύνθηκαν κατά καιρούς εκ των ενόντων κατά 2 έως 4 μ. και χωρίς βελτίωση άλλων δυσμενών γεωμετρικών στοιχείων όπως μικρών καμπύλων κλπ.).
3. Τα περισσότερα από τα σημεία που αναφέρονται στο στο υπόμνημα της ΕΛΠΑ αντιμετωπίζονται συν τω χρόνω όλο και περισσότερο.
4. Όσον αφορά το ΥΠΕΧΩΔΕ οι αρμοδιότητές του πέραν της μελέτης και της κατασκευής αυτοκινητοδρόμων και σημαντικών έργων Εθνικών οδών, εκτείνονται στη βελτίωση και συντήρηση του Εθνικού οδικού δικτύου σε συνεργασία με τις Περιφέρειες, ενώ το Επαρχιακό οδικό δίκτυο είναι αρμοδιότητας των Περιφερειών και των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων.
5. Το ΥΠΕΧΩΔΕ εκτός από τα πολλά και μεγάλα οδικά έργα που έχει συμβασιοποιήσει κατά την τελευταία διετία συνολικού προϋπολογισμού 5,0 δις. € περίπου με τα οποία αναβαθμίζεται ριζικά το επίπεδο ασφάλειας στους βασικούς οδικούς άξονες της χώρας, έχει καταρτίσει και ένα ειδικό ολοκληρωμένο επιχειρησιακό πρόγραμμα δράσεων και παρεμβάσεων συγχρηματοδοτούμενο από Κοινοτικές πιστώσεις του Επιχειρηματικού Προγράμματος «Οδικοί άξονες, λιμάνια, αστική ανάπτυξη», που θα αρχίσει εφαρμοζόμενο από από το τρέχον έτος. Το πρόγραμμα αυτό στοχεύει στην βελτίωση των ειδικών συνθηκών κυκλοφορίας και τον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων, περιλαμβάνεται το Μέτρο 9.1 με τίτλο «Οδική ασφάλεια-ηλεκτρονική διαχείριση της κυκλοφορίας» προϋπολογισμού 90 εκατ. €, (ήδη έχουν εκδοθεί 13 αποφάσεις ένταξης) και οι βασικοί άξονές του είναι: α) Η υλοποίηση συγκεκριμένων παρεμβάσεων άμεσης απόδοσης ( σε σήμανση, στηθαία, διαγραμμίσεις, πινακίδες, ηλεκτροφωτισμό, ασφαλτοτάπητα, διαμόρφωση κόμβων κ.α.) σε εντοπισμένες, επικίνδυνες θέσεις του εθνικού οδικού δικτύου.
β) Η παρακολούθηση της οδηγικής συμπεριφοράς στο εθνικό οδικό δίκτυο με την τοποθέτηση ηλεκτρονικών μέσων (ραντάρ) σε 400 επικίνδυνα σημεία στο Εθνικό οδικό δίκτυο.
γ) Ο καθορισμός αξιόπιστων και ρεαλιστικών ορίων ταχύτητας στο Εθνικό δίκτυο, στο υφιστάμενο όσο και στο υπό μελέτη. Το σύστημα αυτό θα είναι ευέλικτο με όρια ταχύτητας τα οποία θα καθορίζονται με βάση τη γεωμετρία του κάθε άξονα, τη διατομή του και τις χρήσεις του ευρύτερου χώρου σύμφωνα με τα διεθνώς εφαρμοζόμενα και θα μπορούν να μεταβάλλονται ανάλογα με τις κυκλοφοριακές και καιρικές συνθήκες του οδικού άξονα και της περιοχής. Το έργο αυτό για πρώτη φορά εφαρμόζεται στην Ελλάδα.
δ) Ειδικές δράσεις για τη δημιουργία καλύτερου οδικού περιβάλλοντος, με την εφαρμογή συστήματος τηλεδιαχείρισης και τηλεελέγχου του δικτύου ηλεκτροφωτισμού, την μελέτη κωδικοποίησης και εφαρμογής της χιλιομέτρησης του Εθνικού οδικού δικτύου και τη δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου οδών.
ε) Η προώθηση δράσεων για τη βελτίωση της υποδομής του υπεραστικού οδικού δικτύου της χώρας που περιλαμβάνει: (1) Την υλοποίηση συγκεκριμένων παρεμβάσεων στο Εθνικό οδικό δίκτυο και κυρίως σε έξι βασικούς Εθνικούς οδικούς άξονεσ-(Α΄ φάση και) (2) Πρεμβάσεις για τη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας σε επικίνδυνες θέσεις και στα υπόλοιπα τμήματα του Εθνικού οδικού δικτύου- (Β΄ φάση). (3) Οι δράσεις για τη βελτίωση των συνθηκών οδικής ασφάλειας μέσα στις πόλεις που περιλαμβάνουν τη βελτίωση των συνθηκών οδικής ασφάλειας στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας (Αθήνα και Θεσσαλονίκη και άλλα αστικά κέντρα).
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΕΧΩΔΕ Θ. ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ
Απαντώντας στην με αρ. 9506/4-4-2006 ερώτηση που κατατέθηκε στη Βουλή από τον Βουλευτή κ. Δ. Κωνσταντάρα με θέμα «Θέσεις ΕΛΠΑ για μείωση τροχαίων ατυχημάτων», σας γνωρίζουμε ότι στο Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης λειτουργεί Επιτροπή για την Πρόληψη των Τροχαίων (υπεύθ. Καθ. Ι. Στ. Παπαδόπουλος). Επίσης ο Ν. 3370 (ΦΕΚ 176/11-7-2005), άρθρο 20, παρ. 2, προβλέπει τη λειτουργία Δ/νσης Πρόληψης και Ελέγχου Ατυχημάτων στο ΚΕΕΛΠΝΟ.
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ Α. ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
|