|
Όπως διαπιστώνουν όλο και πιο συχνά τα Μ.Μ.Ε. με αποκορύφωμα το «Έθνος της Κυριακής» της 19/02/2006 με τίτλο «Εξόριστοι οι πεζοί…από τα πεζοδρόμια της Αθήνας», η Αθήνα έχει πλέον καταστεί πόλη απροσπέλαστη για τους πεζούς. Δεδομένου ότι το δημοσίευμα είναι δισέλιδο και αρκετά εκτεταμένο, περιορίζομαι να παραθέσω ότι γίνεται αναφορά σε «5.000 αυθαίρετες» (άρα και παράνομες) κατασκευές –πολλές χρονολογούνται από το 1993!- που έχουν καταλάβει ελεύθερους χώρους. Μεταξύ άλλων εντυπωσιακών στοιχείων, η εφημερίδα επικαλούμενη Έλληνες Συγκοινωνιολόγους, αναφέρεται σε «35.000 αυτοκίνητα που παρκάρουν, κάθε μέρα, παράνομα στο κέντρο της πρωτεύουσας». Τέλος, από μελέτη του Πολυτεχνείου, προκύπτει ότι η παράνομη στάθμευση αυτοκινήτων και δικύκλων σε σηματοδοτούμενες διασταυρώσεις προκαλεί τεράστια επιβάρυνση της κυκλοφορίας και ασφυξία στους πεζούς. Δεδομένου ότι, τα παραπάνω στοιχεία περιγράφουν μια ζοφερή εικόνα στην πρωτεύουσα, εις βάρος της κυκλοφορίας και της υγείας των πεζών αλλά και της έννομης τάξης αλλά και υπογραμμίζουν και την πλήρη αδυναμία αναπήρων να κυκλοφορήσουν ΟΠΟΥΔΗΠΟΤΕ,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
Είναι αληθή τα στοιχεία και ακριβές το δημοσίευμα που περιγράφει ως «ζοφερή» την εικόνα της πρωτεύουσας ; Έχουν τα υπουργεία σας αντίθετα στοιχεία και ποια; Εάν όλα όσα πραγματεύεται το δημοσίευμα του «Έθνους» ισχύουν, τι μέτρα έλαβε, σχεδιάζει ή προτίθεται να αναλάβει το υπουργείο σας ώστε και το κυκλοφοριακό να ανακουφιστεί και η παρανομία και αυθαιρεσία να εξαλειφθούν, οι πεζοί να καταφέρουν να ξαναπερπατήσουν στα πεζοδρόμια και οι ανάπηροι να αισθανθούν ότι ζουν σε μια ευνομούμενη κοινωνία;
Απάντηση του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης σε ερώτηση του Βουλευτή Α΄ Αθήνας κ. Δημήτρη Κωνσταντάρα με θέμα: «αντιμετώπιση κυκλοφοριακών προβλημάτων στην Αττική. Παράνομες καταλήψεις πεζοδρομίων».
Σε ότι μας αφορούν, σας γνωρίζουμε ότι στο λεκανοπέδιο Αττικής και συγκεκριμένα σε ορισμένες βασικές οδικές αρτηρίες, πράγματι υφίσταται κυκλοφοριακό πρόβλημα, ιδιαίτερα κατά τις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής, το οποίο οφείλεται σε διάφορους παράγοντες και κυρίως στην αύξηση του αριθμού των κυκλοφορούντων οχημάτων, σε συνδυασμό με το υπάρχον οδικό δίκτυο στο κέντρο της πόλης που παραμένει το ίδιο, αδυνατώντας να απορροφήσει σε ικανοποιητικό βαθμό τον μεγάλο αριθμό οχημάτων, στην έλλειψη επαρκών χώρων στάθμευσης οχημάτων, το οποίο αυξάνεται καθημερινά, αλλά και στη συγκέντρωση Υπουργείων και λοιπών δημόσιων Υπηρεσιών και καταστημάτων στο κέντρο της Αθήνας. Για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος και την αποτελεσματικότερη διαχείριση της κυκλοφορίας, η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής συνεργάζεται με τις λοιπές συναρμόδιες Υπηρεσίες και παράλληλα οι αρμόδιες Υπηρεσίες λαμβάνουν τα αναγκαία τροχονομικά μέτρα, σε καθημερινή βάση, για τον έλεγχο των παράνομων σταθμεύσεων και τη ρύθμιση της κυκλοφορίας, διαθέτοντας για το σκοπό αυτό πεζούς και εποχούμενους αστυνομικούς, καθώς και τα αναγκαία μέσα, όπως γερανοφόρα οχήματα για την απομάκρυνση των οχημάτων που είναι σταθμευμένα παράνομα, ιδίως στους πεζόδρομους και τα πεζοδρόμια και αναιρούν το δικαίωμα της ελεύθερης και ανεμπόδιστης κυκλοφορίας των πεζών. Ειδικότερα, για την προστασία και την εξυπηρέτηση των ατόμων με ειδικές ανάγκες, από τις Υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας, με ιδιαίτερη ευαισθησία καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να αντιμετωπίζονται αποτελεσματικότερα τα προβλήματά τους. Στα πλαίσιο αυτό, με σχετικές διαταγές του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, προς τις περιφερειακές αστυνομικές Υπηρεσίες, έχει επισημανθεί ότι στην Αθήνα και στις λοιπές μεγάλες, κυρίως, πόλεις της χώρας, τα πεζοδρόμια, οι πεζόδρομοι, οι πλατείες και οι διάφοροι ειδικοί χώροι, που πρέπει να χρησιμοποιούνται αποκλειστικά από πεζούς, ηλικιωμένους, παιδιά, άτομα με ειδικές ανάγκες, καταλαμβάνονται από πάσης φύσεως σταθμευμένα οχήματα και λοιπά εμπόδια και ζητήθηκε, μεταξύ άλλων, από αυτές, η διενέργεια αυστηρότερων ελέγχων των ειδικών χώρων, των προορισμένων για την εξυπηρέτηση των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα, προκειμένου να γίνεται απρόσκοπτα και με ασφάλεια η κυκλοφορία αυτών. Ενδεικτικά, σας πληροφορούμε ότι στην Αθήνα, κατά το παρελθόν έτος και το πρώτο δίμηνο του τρέχοντος έτους, από τις Υπηρεσίες Τροχαίας, βεβαιώθηκαν 14.722 παραβάσεις για παράνομες σταθμεύσεις οχημάτων σε πεζοδρόμια, πεζόδρομους, ειδικές ράμπες, που παραμποδίζουν την ελεύθερη κίνηση ατόμων με ειδικές ανάγκες και σε χώρους προορισμένους αποκλειστικά για τη στάθμευση οχημάτων ατόμων με μειωμένη κινητικότητα, αφαιρέθησαν 10.856 πινακίδες κυκλοφορίας οχημάτων και μεταφέρθηκαν με γερανό 706 οχήματα, που ήταν παρανόμως σταθμευμένα στους εν λόγω χώρους. Ακόμη, από τις αρμόδιες Υπηρεσίες μας, στα πλαίσια εφαρμογής των διατάξεων των άρθρων 19, 22 και 27 του ν. 1577/1985 περί Γ.Ο.Κ., όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το ν. 2831/2000, κατά το παρελθόν έτος, καθώς και το πρώτο δίμηνο του τρέχοντος έτους, βεβαιώθηκαν 1.023 παραβάσεις που αφορούσαν αυθαίρετες κατασκευές σε κοινόχρηστους χώρους. Επισημαίνεται πάντως ότι, σύμφωνα με διάταξη του άρθρου 3 του ν. 2647/1998, ο έλεγχος της τήρησης των διατάξεων που αφορούν την κατάληψη κοινόχρηστων χώρων έχει μεταβιβαστεί και ασκείται από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του απαράδεκτου αυτού φαινομένου, στις αρμόδιες Υπηρεσίες μας δόθηκαν εκ νέου εντολές και οδηγίες για περαιτέρω δραστηριοποίηση και ευαισθητοποίηση του προσωπικού τους, λαμβάνοντας εντονότερα τροχονομικά μέτρα αστυνόμευσης των πεζόδρομων, των πεζοδρομίων και των ειδικών χώρων προορισμένων για την εξυπηρέτηση των συνανθρώπων μας με ειδικές ανάγκες και την περαιτέρω αναβάθμιση της ποιότητας ζωής τους, σε συνεργασία με τις συναρμόδιες Υπηρεσίες, των συνερωτώμενων Υπουργείων και των Ο.Τ.Α. Τέλος, στα πλαίσια διαμόρφωσης του νέου κυκλοφοριακού και συγκοινωνιακού χάρτη για την αντιμετώπιση των εν λόγω προβλημάτων και την αποτελεσματικότερη διαχείριση της κυκλοφορίας στο κέντρο της Αθήνας, ύστερα από συσκέψεις με τα συνερωτώμενα Υπουργεία, αποφασίσθηκαν και ανακοινώθηκαν μέτρα και ρυθμίσεις. Η συλλογική αυτή προσπάθεια των συναρμόδιων Υπουργείων σκοπεύει στη δημιουργία συνθηκών άνετης, ομαλής, ταχείας και ασφαλούς κυκλοφορίας πεζών και οχημάτων, καθώς και στη σταδιακή αποσυμφόρηση των λειτουργιών της πρωτεύουσας στον τομέα της κυκλοφορίας για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών. Επίσης, για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στην Αττική, με τις διατάξεις του ν. 3387/2005, ιδρύθηκε και λειτουργεί ο Θάλαμος Επιχειρήσεων Παρακολούθησης και Ελέγχου Κυκλοφορίας (Θ.Ε.Π.Ε.Κ.), ως ειδική Υπηρεσία στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής, με αποστολή την ολοκληρωμένη παρακολούθηση και διαχείριση της οδικής κυκλοφορίας στο νομό Αττικής.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΒΥΡΩΝ ΠΟΛΥΔΩΡΑΣ
Σε απάντηση της Ερώτησης με αριθμό 8045/23-2-06, ως προς τις αρμοδιότητες του Υπ.Μ.Ε., σας πληροφορούμε τα παρακάτω:
Ο ν. 2696/99 «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας» (ΦΕΚ 57/Α΄) ρυθμίζει θέματα που αφορούν στην κυκλοφορία των πεζών και ατόμων με ειδικές ανάγκες (άρθρα 7, 7α και 38), στην απαγόρευση παράνομης στάθμευσης και κατάληψης των πεζοδρομίων (άρθρα 34 και 48) και στην πρέπουσα συμπεριφορά των οδηγών προς τους πεζούς(άρθρο 39). 2. Το Υπ.Μ.Ε. υλοποίησε το ερευνητικό πρόγραμμα με θέμα «Ένταξη του ποδηλάτου στις ελληνικές πόλεις και χάραξη πολιτικής για το μηχανοκίνητο δίκυκλο», το οποίο ανατέθηκε στο Τμήμα Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών του Ε.Μ.Π. Στο πλαίσιο του έργου αυτού εκπονήθηκαν μελέτες προκαταρκτικού χαρακτήρα για το δίκτυο λωρίδων ποδηλάτου και τη σήμανση σε 17 ελληνικές πόλεις.
Με την υπ’ αριθμ. 1872/442/12-2-04 απόφαση του Υπουργού Μ.Ε. εγκρίθηκε η ένταξη στο Εθνικό Πρόγραμμα Οδικής Ασφάλειας των έργων υλοποίησης παρεμβάσεων για την ασφαλή κυκλοφορία ποδηλάτων και την κατασκευή ποδηλατοδρόμων (σήμανση οδικού δικτύου, ειδική διαγράμμιση, θέσεις στάθμευσης, θέσεις στάθμευσης, επεμβάσεις στο οδικό δίκτυο, διαπλατύνσεις οδών και πεζοδρομίων) σε 5 Δήμους της χώρας (Ολυμπιακές πόλεις). Με την παραπάνω απόφαση οι Δήμοι εκλήθησαν να υπογράψουν τη σχετική σύμβαση. Κάθε Δήμος αναλάμβανε την υποχρέωση να εκπονήσει οριστική μελέτη και μελέτη εφαρμογής, που περιελάμβανε κατάλογο συγκεκριμένων παρεμβάσεων που υποχρεούται ο κάθε Δήμος να υλοποιήσει με τη συγκεκριμένη χρηματοδότηση από το Υπ. Μ.Ε. 3. Με το άρθρο 2 του ν. 3245/04 (ΦΕΚ 110/Α΄) θεσπίστηκαν κίνητρα (απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης, όπου προβλέπεται και τα τέλη κυκλοφορίας εις το διηνεκές ή για 5 έτη ανάλογα με τον κυβισμό της μοτοσικλέτας) για τη θέση σε κυκλοφορία καινούργιων μοτοσικλετών νέας τεχνολογίας που κυκλοφορούν σε αντικατάσταση μοτοσικλετών που αποσύρονται οριστικά ή καταστρέφονται. Η ανωτέρω διάταξη αντικαταστάθηκε με το άρθρο 24 του ν. 3333 (ΦΕΚ 91/Α΄), με το οποίο πλέον των μοτοσικλετών, μπορούν να αποσύρονται και μοτοποδήλατα. 4. Θέτουμε υπόψη σας ότι από τον Ο.Α.Σ.Α. σε καθημερινή βάση, και σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς, λαμβάνονται μέτρα βελτίωσης των κυκλοφοριακών συνθηκών για τα λεωδορεία και τα τρόλλεϋ. Υλοποιούνται νέες λεωδορειολουρίδες, ελέγχεται το δίκτυο με γερανοφόρα οχήματα, τοποθετούνται κάμερες ελέγχου της κυκλοφορίας, πλαστικοί κώνοι σε διασταυρώσεις, κλπ. Η συμμετοχή στις μετακινήσεις των Μ.Μ.Μ. εκτιμάται ότι αυξήθηκε κατά 10% και προσεγγίζει το 41% του συνόλου των μετακινλησεων. Τα μεγέθη αυτά θα υπολογιστούν με ακρίβεια μετά την ολοκλήρωση της μελέτης του Στρατηγικού Σχεδίου Ανάπτυξης Συστήματος Αστικών Συγκοινωνιών που πρόκειται άμεσα να αναθέσει ο Ο.Α.Σ.Α. σε εξειδικευμένο γραφείο μετά από ανοικτό δημόσιο διαγωνισμό, που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΜΙΧΑΛΗΣ Κ. ΛΙΑΠΗΣ
Σε απάντηση της ανωτέρω σχετικής Ερώτησης και σύμφωνα με την αρμόδια Υπηρεσία, σας γνωρίζουμε τα εξής
1. Η αρμοδιότητα για τη διαχείριση και την αδειοδότηση για κατασκευές (πλακοστρώσεις, φύτευση κλπ.) ανήκει στον οικείο Δήμο ανεξάρτητα από την κατηγορία της οδού. 2. Σε ότι αφορά στο πρόβλημα της παράνομης στάθμευσης, επισημαίνεται ότι ο έλεγχός της αποτελεί αρμοδιότητα του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης. 3. Από πλευράς Κεντρικής Διοίκησης υπάρχει ενθάρρυνση και οικονομική στήριξη για την κατασκευή σταθμών που κατασκευάζονται αφ ''''''''ενός μεν από ιδιώτες, αφ ''''''''ετέρου δε από την αρμόδια Υπηρεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ (ΕΥΔΕΚ), η οποία έχει ήδη υλοποιήσει ή προωθεί προς υλοποίηση μεγάλους σταθμούς αυτοκινήτων σε πολλά κεντρικά σημεία (Πλ. Αιγύπτου, Πλ. Κάνιγγος, οδός Ριζάρη, Πλ. Παίδων, Πλ. Δημοκρατίας, Περιστερίου κλπ.) 4. Τέλος όπως είναι γνωστό από το Δήμο Αθηναίων προβλέπεται και η εφαρμογή συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης στο Κέντρο της Αθήνας με στόχο την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης. 5. Για τα υπόλοιπα θέματα που αναφέρεσθε στην Ερώτησή σας αρμόδια να απαντήσουν είναι τα συνερωτώμενα Υπουργεία Μεταφορών & Επικοινωνιών και Δημόσιας Τάξης.
Ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος Θ. Ξανθόπουλος |