Ο συνθέτης – διευθυντής χορωδιών Στάθης Ουλκέρογλου, διευθυντής του Ωδείου Αγίου Στεφάνου, μας έστειλε επιστολή την οποία έστειλε στον Πρωθυπουργό και κοινοποιούσε στην Πρόεδρο της Βουλής, τον Υπ. Πολιτισμού, την Υπ. Παιδείας και Θρησκευμάτων, τους Υφυπουργούς ΕΠΘ και τους υπόλοιπους βουλευτές.
Τίτλος της επιστολής είναι : «Η ανιστόρητη πρόταση του ΥΠΠΟ για ίδρυση ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΤΕΧΝΩΝ».
Όπως αναφέρει ο ίδιος, «η επιστολή είναι αποτέλεσμα προσωπικής πρωτοβουλίας και δεν αποτελεί προϊόν κάποιας συνεδρίασης ενός από τους φορείς στα προεδρεία των οποίων ανήκω.»
Δημοσιεύουμε μερικά από τα κυριότερα σημεία της όπου ο κ. Ουλκέρογλου αναφέρει μεταξύ άλλων:
« Η επιθυμία των ελλήνων μουσικών, επί ολόκληρες δεκαετίες, ήταν να αποκτήσει και η Ελλάδα θεσμούς που θα επιτρέπουν τη Σοβαρή Μουσική Δημιουργία, όπως άλλωστε συμβαίνει και σε άλλες χώρες της Ευρώπης (ανατολικής και δυτικής), της Ασίας, της Αμερικής και της Αφρικής. Ως σωματείο ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ, πιστεύουμε ότι η πολιτιστική ανάπτυξη της πατρίδας μας δεν πρέπει να βασιστεί σε ιδιοτελείς συμβουλές των "ειδικών" που αποτελούν τον περίγυρο του κάθε Υπουργού (ή που επιβάλλονται "άνωθεν" στον κάθε Υπουργό), αλλά σε έναν αντικειμενικά τεκμηριωμένο σχεδιασμό, που:
-- θα βοηθήσει στη δημιουργία της ανύπαρκτης μέχρι σήμερα Σοβαρής μουσικής εικόνας της πατρίδας μας στο εξωτερικό (σε αντίθεση με αυτή του τρίπτυχου τζατζίκι - σουβλάκι - συρτάκι ντανς {βλέπε Ζορμπά δε Γκρηκ}) μέσα από θεσμούς και σε κάθε περίπτωση δεν εννοούμε σοβινιστικού χαρακτήρα μεγαλόσχημες – σοβαροφανείς και πολυδιαφημιζόμενες συναυλίες σε μεγάλες πόλεις του εξωτερικού
-- θα ενισχύσει το φρόνημα των Ελλήνων μουσικών να αγωνιστούν για να βοηθήσουν στην επίτευξη του προαναφερθέντος σκοπού
-- θα δώσει κίνητρα στους έλληνες μουσικούς να δημιουργήσουν έργο, να διδάξουν, αλλά και να βελτιωθούν διδασκόμενοι και οι ίδιοι μέσα από μια συνεχή εξελικτική (και διαλεκτική) διαδικασία
-- θα κάνει την υπόθεση "μουσική ανάπτυξη της Ελλάδας", προσωπική υπόθεση όλων των Ελλήνων Μουσικών
-- θα δημιουργήσει όλες τις προϋποθέσεις για προβληματισμό πάνω σε θέματα διεθνούς μουσικού ενδιαφέροντος (π.χ. της όποιας ανύπαρκτης, λόγω Παγκοσμιοποίησης, πρωτοποριακής πρωτοβουλίας στον 21ο αιώνα), ή ελληνικού ενδιαφέροντος (π.χ. ποια η Ελληνική Σοβαρή Μουσική ως συνέχεια του Πυθαγόρα ή των Βυζαντινών Χρόνων;)
Με την ανάληψη της κυβέρνησης από τη Νέα Δημοκρατία, ζητήσαμε συνάντηση με τον Υπουργό Πολιτισμού (που ήταν ο ίδιος ο Πρωθυπουργός), αλλά οι γραμματείς του υπουργείου μας έκλεισαν συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου, τον κο Ζαχόπουλο. Η συνάντησή μας, μάλιστα, έγινε την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων του. Ο κος Ζαχόπουλος βρήκε ενδιαφέρουσες τις ιδέες μας και μάς υποσχέθηκε να μάς καλέσει σε σύντομο χρονικό διάστημα για πιο ουσιαστικό διάλογο μετά από την πρώτη μας αναγνωριστική συνάντηση. Η δεύτερη συνάντηση, παρά τις δικές μας προσπάθειες δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ.
Αντίθετα, ακούμε στην τηλεόραση πριν δύο χρόνια την ανακοίνωση του Πρωθυπουργού για ίδρυση Ακαδημίας Τεχνών στην οποία θα περιλαμβάνεται και σχολή Μουσικής. Ο κος Καραμανλής, διαβίβασε (προφανώς) την επιστολή μου στον Υφυπουργό (τον κο Τατούλη), ο οποίος ανέθεσε σε μια … γραμματέα του να με καλέσει και να συζητήσει μαζί μου. Έστω και στη συνάντηση εκείνη, αναφέρθηκα σε όλα τα προβλήματα που δημιουργούνται από το σχέδιο του ΥΠΠΟ για ίδρυση Ακαδημίας, αλλά και πάλι "καταγραφήκαμε στα παλαιότερα των υποδημάτων" της κυβέρνησης.
Έχουμε αποφασίσει ότι η περίπτωση να προσφύγουμε στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια δεν πρέπει να αποτελεί μέσον για την επίτευξη των σκοπών μας (δηλαδή για το καλό της Πατρίδας μας), παρά μόνον εφόσον έχουν εξαντληθεί όλες οι πιθανότητες να σώσουμε την Ελλάδα μας από τις απερίσκεπτες αποφάσεις των κυβερνήσεων, ή εφόσον κινδυνέψουμε να πέσουμε θύματα των "δεδικασμένων" που δημιουργούνται από την εγκληματική αδιαφορία τόσο της κυβέρνησης, όσο και όλων των κομμάτων (εντός και εκτός Βουλής).
Αντί το ελληνικό κράτος να ζητήσει συγγνώμη από τους έλληνες μουσικούς για την τριτοκοσμική αντιμετώπισή μας (και μάλλον αδικώ τις τριτοκοσμικές χώρες με αυτό που λέω) καθ' όλη τη διάρκεια όλων των δεκαετιών του 20ου και 21ου αιώνα, έρχεται η παρούσα κυβέρνηση και μας "διαγράφει" από τη μουσική ζωή της Ελλάδας, αφού το σχέδιο Νόμου:
- φωτογραφίζει συγκεκριμένα (ελάχιστα) πρόσωπα γνωστών εκδοτικών συμφερόντων που θα κινήσουν τα νήματα του εκτρώματος και οι οποίοι θα έχουν το "ελεύθερο" να διορίζουν διδακτικό προσωπικό με προσόντα που εκείνοι θα καθορίζουν (βλ. άρθρο 17, παρ. 2 και 3 του Σχεδίου Νόμου).
- τους καλλιτέχνες εγνωσμένου κύρους (που δεν ανήκουν σε εκδοτικά ή πολιτικά συμφέροντα), προκειμένου να επιβιώσουν οικονομικά, τους καταδικάζει να ασχολούνται μόνο με φροντιστηριακά μαθήματα παιδιών που θέλουν να εισαχθούν στην "ακαδημία" ή στο πανεπιστήμιο κι έτσι, να πέφτει όλο και πιο πολύ η καλλιτεχνική απόδοσή τους, αφού δεν θα έχουν χρόνο για να μελετήσουν ή να συνθέσουν. Μέχρι τώρα, οι καριερίστες καλλιτέχνες αναλάμβαναν μαθητές μόνο στο Ανώτατο επίπεδο σπουδών των Ωδείων, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη – Αμερική - Ασία – Αφρική, ούτως ώστε με λιγότερες ώρες διδασκαλίας να έχουν τα απαιτούμενα έσοδα για την επιβίωσή τους και να τους περισσεύουν ώρες και για να μελετήσουν ή να συνθέσουν.
Είναι γνωστό ότι οι Δραματικές Σχολές (τόσο του Εθνικού Θεάτρου όσο και οι ιδιωτικές) είναι Ανώτερες. Διέπονται από το Νόμο περί Σχολών Ανωτέρας Καλλιτεχνικής Εκπαιδεύσεως {κατά το άρθρο 13, παρ. 1 εδ. (α) του ν. 1158/1981 (ΦΕΚ 1 – 127)}. Φαντάζομαι, ότι μετά την έναρξη λειτουργίας της "ακαδημίας", οι σχολές αυτές δεν πρόκειται να κλείσουν, ούτε να πάψουν να είναι Ανώτερες. Άρα, μιλάμε για την ίδρυση άλλης μιας κρατικής δραματικής σχολής, η οποία στο μόνο που διαφέρει από τη σχολή του Εθνικού Θεάτρου είναι ότι συνυπάρχει με μουσική και χορό (για τον οποίον επίσης υπάρχουν Ανώτερες Σχολές) και επί πλέον της δίνεται η δυνατότητα να οργανωθεί καλύτερα κάτω από την επίβλεψη ειδικών μάνατζερς.
Μήπως εννοεί το Υπουργείο, ότι με την ίδια λογική και τα Ωδεία θα χαρακτηριστούν ως Ανώτερα;;;
Και μήπως τότε θα δεν δημιουργηθούν τουλάχιστον άλλα 100 εκτρώματα, αφού πολλές δεκάδες από τα Ωδεία της Ελλάδας δεν θα έπρεπε να έχουν καν το δικαίωμα να λειτουργούν;;;;;;
Ο κος Υπουργός του ΥΠΠΟ και η κα Υπουργός του ΥΠΕΠΘ γνωρίζουν ότι προσβάλλουν τα ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια αφού τα υποβιβάζουν λέγοντας ότι οι απόφοιτοι της Ακαδημίας θα έχουν δικαίωμα μεταπτυχιακού σε ξένο πανεπιστήμιο και απλά … πρόσβαση σε ελληνικό πανεπιστήμιο;;;;;;;
- Δείτε τώρα και το καταπληκτικό. Ο απόφοιτος του Λυκείου θα μπαίνει στην Ακαδημία με ειδικές εξετάσεις (σαφέστατη η αντιστοιχία με τις εισαγωγικές στη Σχολή Καλών Τεχνών) πάνω σε καλλιτεχνικά αντικείμενα, στα οποία θα έχει προετοιμαστεί. Ένας άλλος απόφοιτος του Λυκείου θα μπαίνει στο μουσικό τμήμα του (π.χ. Ιονίου) Πανεπιστημίου, μέσα από τις γενικές εξετάσεις, εξεταζόμενος σε ένα σωρό άσχετα με την Τέχνη αντικείμενα (στα οποία πρέπει να χάσει πολύτιμο χρόνο για να προετοιμαστεί κατάλληλα) συν δύο "εύκολα" (έως αστεία) μουσικά αντικείμενα (Αρμονία και Μουσικό Ντικτέ). Μετά από τρία χρόνια σπουδών, ο απόφοιτος της Ακαδημίας θα είναι ένας ολοκληρωμένος μουσικός, αφού μπαίνοντας στην Ακαδημία είχε κάνει την απαιτούμενη πλήρη μουσική προετοιμασία, ενώ στο ίδιο χρονικό διάστημα ο (ήδη) τεταρτοετής φοιτητής του Πανεπιστημίου θα πασχίζει να συμπληρώσει τα μουσικά του κενά, που δημιουργήθηκαν από το χαμένο χρόνο προκειμένου να προετοιμαστεί για την εισαγωγή του στο Πανεπιστήμιο. Μετά από δύο επιπλέον χρόνια, όταν θα αποφοιτήσει ο "πανεπιστημιακός", ο απόφοιτος της ακαδημίας θα έχει κατώτερο σε διαβάθμιση τίτλο σπουδών, αλλά θα είναι ίσης καλλιτεχνικής δυνατότητας με τον πανεπιστημιακό, και επιπλέον, ήδη έχοντας δύο ετών επαγγελματική εμπειρία έναντι του άλλου. Αν δε, ο απόφοιτος της ακαδημίας πάει στο εξωτερικό για μεταπτυχιακές σπουδές, θα αποκτήσει το Μάστερ του ακριβώς την ίδια στιγμή που ο πανεπιστημιακός θα αποκτά το Μπάτσελορ από το ελληνικό πανεπιστήμιο.!!!!!!!!!!
Οι δικές μας προτάσεις
- Διαβάθμιση των εκδοθέντων από τα ελληνικά ωδεία τίτλων σπουδών σε (κατά τη διεθνή ορολογία) Μπάτσελορ, Μάστερ, Ντοκτορά, μετά από αντικειμενική αξιολόγηση της αποδεδειγμένης καλλιτεχνικής δραστηριότητας του κατόχου και με περιθώριο πέντε χρόνων για όσους δεν έχουν καλλιτεχνικές δραστηριότητες, αλλά θέλουν να δημιουργήσουν από δω και πέρα.
- Διαβάθμιση με ειδική αξιολογική διαδικασία των τίτλων σπουδών των υπηρετούντων στο δημόσιο ως Καθηγητές Μουσικής ΠΕ16 και με περιθώριο πέντε χρόνων για προσαρμογή τους στις προδιαγραφές που θα έχουν τεθεί.
- Καθορισμός (αυστηρών) προδιαγραφών για την ίδρυση ΑΝΩΤΑΤΩΝ (και όχι Ανωτέρων) Ακαδημιών Μουσικής και παροχή αδειών στον Ευρύτερο Δημόσιο Τομέα (Δήμοι, Νομαρχίες, Μητροπόλεις κλπ) για να τις ιδρύσουν, ή να προσαρμόσουν τα Ωδεία τους με τις προδιαγραφές και να μετατραπούν σε Ακαδημίες. Εννοείται, ότι δεν αποκλείουμε την ταυτόχρονη ίδρυση και από το ΥΠΠΟ ή το ΥΠΕΠΘ Ανώτατης Ακαδημίας.
|