Σε απάντηση της ανωτέρω αρώτησης, που κατέθεσε ο Βουλευτής κ. Δημήτρης Κωνσταντάρας, σας γνωρίζουμε ότι, για τα θέματα των πεζών περιπολιών και της αστυνόμευσης της Αττικής, ενημερώθηκε η Εθνική Αντιπροσωπεία με το 7017/4/6600 από 8-12-2006 έγγραφό μας, σε απάντηση της 1107/13-11-2006 ερώτησης, που κατέθεσε ο ανωτέρω κ. Βουλευτής.
Πέραν αυτών, σε ότι αφορά τις διενέργειες πεζών περιπολιών στην Αττική, σας πληροφορούμε ότι, κατά το παρελθόν έτος, στην περιοχή αρμοδιότητας της Διεύθυνσης Αστυνομίας Αθηνών (κέντρο της πρωτεύουσας) διενεργήθηκαν 13.817 πεζές περιπολίες, δηλαδή κατά μέσο όρο 38 πεζές περιπολίες ημερησίως, ενώ στις υπόλοιπες Διευθύνσεις Αστυνομίες της Αττικής οι περιπολίες αυτές ανήλθαν σε 18.169. Συνολικά οι πεζές περιπολίες στην περιοχή της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Αττικής ανήλθαν σε 31.986 (κατά μέσο όρο 88 περιπολίες ημερησίως). Παράλληλα, κατά τον ίδιο χρόνο, στην περιοχή της Διεύθυνσης Αστυνομίας Αθηνών διενεργήθηκαν 19.550 εποχούμενες περιπολίες (με R/T οχήματα) και 1.928 περιπολίες με δίκυκλες μοτοσικλέτες, ενώ στην υπόλοιπη Αττική οι περιπολίες με R/T οχήματα ανήλθαν σε 51.261. Ειδικότερα από το Αστυνομικό Τμήμα Κυψέλης, κατά τον παρελθόντα Δεκέμβριο, διενεργήθηκαν 129 πεζές και εποχούμενες περιπολίες, από τις οποίες ελέγχθηκαν 208 άτομα, προσήχθησαν 29, συνελήθφησαν 5 για διάφορα αδικήματα και βεβαιώθηκαν 208 αδικήματα.
Εκτός από τις προαναφερόμενες περιπολίες, στην περιοχή της Αττικής αναπτύσσονται και οι ακόλουθες δράσεις: Πεζές και εποχούμενες περιπολίες ασφαλείας, οι οποίες κατά κανόνα ανέρχονται σε 4 πεζές και 125 εποχούμενες το 24ωρο, εποχούμενες περιπολίες από τα Τμήματα Δίωξης Λαθρομετανάστευσης, οι οποίες ανέρχονται σε 35 περίπου το 24ωρο, συνεργεία γενικών αστυνομικών ελέγχων, εξορμήσεις τοπικής και διευρυμένης μορφής, διάθεση Ομάδων Πρόληψης και Καταστολής της Εγκληματικότητας (ΟΠΚΕ), συγκρότηση ειδικών συνεργείων αντιμετώπισης της επαιτείας, αστυνόμευση πλατειών Δήμου Αθηναίων και ελέγχων στα διόδια Αφιδνών και Ελευσίνας, ανάπτυξη του θεσμού του ‘’Αστυνομικού της Γειτονιάς’’, λειτουργία μικτών κλιμακίων για την καταπολέμηση του παράνομου εμπορίου, καθιέρωση συνεργασίας με ΟΤΑ και λοιπούς φορείς και εφαρμογή ειδικού προγράμματος αστυνόμευσης της πλατείας Βάθη.
Σε ό,τι αφορά τις εποχούμενες περιπολίες που διατάσσονται από τη Διεύθυνση Άμεσης Δράσης Αττικής, σας πληροφορούμε ότι καθημερινά και ανά βάρδια διατίθενται 35-45 περιπολικά αυτοκίνητα, καθώς και 15-20 δίκυκλα της Ομάδας «Ζ», για την εκτέλεση υπηρεσίας στο Λεκανοπέδιο της Αττικής, με ιδιαίτερη βαρύτητα στην αστυνόμευση των Δήμων στις περιοχές των οποίων παρατηρείται αυξημένη εγκληματικότητα. Συνεπώς ο αριθμός των 15 περιπολικών που αναφέρεται στην ερώτηση δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Η εφαρμογή του μέτρου των πεζών περιπολιών, σε συνδυασμό και με τις λοιπές προαναφερόμενες αστυνομικές δράσεις έχουν αποδώσεις θετικά αποτελέσματα. Η εφαρμοσθείσα κατά το παρελθόν έτος αντεγκληματική πολιτική και ειδικότερα η σειρά μέτρων που ελήφθησαν στα πλαίσια των τεθέντων στόχων και προτεραιοτήτων οδήγησαν στη μείωση της εγκληματικότητας σε όλη την επικράτεια, την αύξηση του αισθήματος ασφαλείας των πολιτών και τη διατήρηση μιας θετικής εικόνας της χώρας στο εξωτερικό. Η εγκληματικότητα μειούται. Όχι σημαντικά, αλλά μειούται, όπως προκύπτει από και από τα υφιστάμενα στατιστικά στοιχεία.
Έχοντας ως γνώμονα τα όποια θετικά αποτελέσματα έχουν επιτευχθεί μέχρι σήμερα και λαμβάνοντας υπόψη τις νέες συνθήκες ασφάλειας που διαμορφώνονται στη χώρα μας, αλλά και την ανάγκη περαιτέρω αναβάθμισης της ποιότητας ζωής των πολιτών, βελτιώνουμε διαρκώς τις πολιτικές μας και επαναπροσδιορίζουμε τους στόχους και τις δράσεις των Υπηρεσιών μας. ο κεντρικός στρατηγικός στόχος της αντεγκληματικής πολιτικής, που κατά τα δύο προηγούμενα έτη ήταν «Σύγχρονη -= Αποτελεσματική Αστυνομία κοντά στον πολίτη», παραμένει ως βασική αρχή και για το έτος 2007, αλλά και για τα επόμενα χρόνια. Η Ελληνική Αστυνομία για λόγους συνέχειας, συνέπειας και αξιοπιστίας εξακολουθεί να διατηρεί τις ίδιες προτεραιότητες, οι οποίες, μεταξύ άλλων, είναι η αντιμετώπιση του οργανωμένου εγκλήματος και της τρομοκρατίας, η καταπολέμηση των ναρκωτικών, η αντιμετώπιση της μικροεγκληματικότητας, η οδική ασφάλεια, η καταπολέμηση της εμπορίας ανθρώπων και η ποιότητα ζωής των πολιτών. Η στρατηγική δημόσιας τάξης και ασφάλειας του έτους 2007, με ειδικά και στοχευμένα σχέδια αντιμετώπισης των ιδιαίτερων μορφών της εγκληματικότητας κατά τόπους, θα δημοσιοποιηθεί εντός των προσεχών ημερών.
Αυτά τα θετικά (και όχι σημαντικά δυστυχώς) αποτελέσματα που έχουν επιτευχθεί είναι ανάγκη το έτος 2007, όχι μόνο να τα διατηρήσουμε στο επίπεδο που βρίσκονται σήμερα, αλλά και να τα διευρύνουμε σε όλους τους τομείς της αστυνομικής δράσης και να τα βελτιώσουμε ποιοτικά. Πρέπει, όμως, να γίνει κατανοητό ότι, παρά τα όποια προβλήματα εγκληματικότητας παρουσιάστηκαν τα τελευταία χρόνια, τα οποία αποτελούν μέρος ευρύτερου κοινωνικού φαινομένου με διεθνείς διαστάσεις και ορθό είναι να αξιολογούνται στο ευρύτερο αυτό πλαίσιο, στο οποίο απαραίτητα πρέπει να εντάσσονται, η Ελλάδα παραμένει μια ήσυχη χώρα με χαμηλό δείκτη εγκληματικότητας μεταξύ των Ευρωπαϊκών χωρών, όπου κάθε πολίτης μπορεί να αισθάνεται ασφαλής και ελεύθερος για κάθε δημιουργικό έργο.
Για το θέμα της στελέχωσης των αστυνομικών Υπηρεσιών, επισημαίνεται ότι σήμερα αυτές στελεχώνονται με το απαραίτητο προσωπικό μέσα από τις δυνατότητες που παρέχει η δύναμη του Σώματος, με ορθολογική κατανομή αυτής και εφοδιάζονται με τον αναγκαίο υλικοτεχνικό εξοπλισμό και μέσα, ώστε να ανταποκριθούν αποτελεσματικότερα στην αποστολή τους. Για την περαιτέρω στελέχωση της Ελληνικής Αστυνομίας, κατά το παρελθόν έτος, προσελήφθησαν με το σύστημα των γενικών Εξετάσεων 1420 δόκιμοι αστυφύλακες και 90 δόκιμοι υπαστυνόμοι, ενώ κατά το τρέχον έτος θα υποβληθεί, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2226/1994, αίτημα του Υπουργείου μας προς τα αρμόδια για την έγκριση Υπουργεία, για την πρόσληψη μεγαλύτερου αριθμού νέων αστυνομικών (συνολικά 2.020).
Σε ό,τι αφορά τα αναφερόμενα στην ερώτηση περί ιδιωτικοποίησης της ασφάλειας του πολίτη, σας πληροφορούμε ότι τέτοιο θέμα δεν τίθεται, αφού σύμφωνα με τις διατάξεις του Συντάγματος και των νόμων η ασφάλεια των πολιτών αποτελεί υποχρέωση της Πολιτείας και περιλαμβάνεται στις δραστηριότητες που ανήκουν και ασκούνται άμεσα και αποκλειστικά από το Κράτος.
Για τις Ιδιωτικές Εταιρείες Παροχής Υπηρεσιών Ασφαλείας (ΙΕΠΥΑ), σας ενημερώνουμε ότι αυτές λειτουργούν, είτε με τη μορφή ατομικής επιχείρησης είτε με τη μορφή εταιρείας (ανώνυμης, ετερόρρυθμης, ομόρρυθμης, περιορισμένης ευθύνης) και παρέχουν υπηρεσίες φύλαξης – επιτήρησης κινητών ή ακίνητων περιουσιακών αγαθών και εγκαταστάσεων και προστασία φυσικών προσώπων και ειδικότερα οικιών, τραπεζών, νοσοκομείων, ταχυδρομείων και άλλων κοινωφελών οργανισμών, ελέγχων αποσκευών επιβατών με ειδικά μηχανήματα στα αεροδρόμια, ελέγχων εισιτηρίων στα γήπεδα, συνοδειών χρηματαποστολών σε τράπεζες, ΕΛΤΑ, ΔΕΗ, κ.ο.κ., σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις διατάξεις του ν. 2518/1997 «Προϋποθέσεις λειτουργίας ιδιωτικών επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών ασφάλειας. Προσόντα και υποχρεώσεις του προσωπικού αυτών και άλλες διατάξεις», όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τις διατάξεις των ν.2801/2000 και 3206/2003. Οι επιχειρήσεις αυτές πρέπει να κατέχουν άδεια λειτουργίας, η οποία εκδίδεται από το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας.
Για τα θέματα που ανατίθενται στις ιδιωτικές επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών ασφαλείας, η Ελληνική Αστυνομία έχει τη συνολική ευθύνη και συνεπώς ασκεί σε αυτές την προβλεπόμενη από τις ισχύουσες διατάξεις επίβλεψη και εποπτεία. Στο πλαίσιο αυτό από τις αρμόδιες Υπηρεσίες μας διενεργούνται έλεγχοι στις εν λόγω επιχειρήσεις και σε όσες περιπτώσεις παρατηρείται ή διαπιστώνεται πλημμελής άσκηση καθηκόντων από το προσωπικό τους εφαρμόζονται, κατά περίπτωση, οι προβλεπόμενες από τον κανονισμό λειτουργίας αυτών διατάξεις (άρθρα 8 και 9 του ν.2518/1997) και επιβάλλονται οι προβλεπόμενες ποινικές και διοικητικές κυρώσεις.
Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημάνουμε ότι οι Δήμοι και οι Κοινότητες, σύμφωνα με τις διατάξεις του π.δ. 410/95, δύνανται να ιδρύουν επιχειρήσεις μόνοι τους (αμιγείς) ή από κοινού με άλλους ΟΤΑ (διαδημοτικές) ή με άλλα ΝΠΙΔ, οι οποίες σύμφωνα με τη νομολογία (Α.Π. 50/1996) έχουν την ιδιότητα του εμπόρου και όλες τις συνέπειες που απορρέουν από την ιδιότητα αυτή. Σκοπός των επιχειρήσεων αυτών μπορεί να είναι και η παραγωγή αγαθών, καθώς και η παροχή υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση του κοινού. Επίσης, κατά τις διατάξεις του άρθρου 1 του ν. 3389/2005, οι ΟΤΑ μπορούν, σε τομείς της αρμοδιότητάς τους, να συνάπτουν έγγραφες συμβάσεις συνεργασίας με νομικά πρόσωπα ιδιωτικών φορέων για την εκτέλεση έργων ή και την παροχή υπηρεσιών (συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα) με τις προϋποθέσεις και τους περιορισμούς που τίθενται στο άρθρο 2 του εν λόγω νόμου, όπου ορίζεται ρητά ότι δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο σύμπραξης οι δραστηριότητες που κατά το Σύνταγμα ανήκουν άμεσα και αποκλειστικά στο Κράτος και ιδίως η εθνική άμυνα, η αστυνόμευση, η απονομή της Δικαιοσύνης και η εκτέλεση των ποινών που επιβάλλονται από τα αρμόδια δικαστήρια.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΒΥΡΩΝ Γ. ΠΟΛΥΔΩΡΑΣ