Με λύπη και έκπληξη πληροφορήθηκα ότι όπως ανακοινώθηκε επίσημα, ανεστάλη η λειτουργία του Οργανισμού Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών, λόγω οικονομικών προβλημάτων. Μπήκε δηλαδή «λουκέτο» σε 28 βιβλιοθήκες, σε όλη τη χώρα διότι, σύμφωνα με την πρόεδρο κ. Γερουλάνου, ο Οργανισμός δεν μπορεί να πληρώσει υπαλλήλους ούτε ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΑ εδώ και 5 μήνες αφού δεν έχει λάβει κρατική ενίσχυση γιατί το υπουργείο Παιδείας καθυστερεί να διορίσει 4 μέλη του Δ.Σ. και έτσι δεν γίνεται η αίτηση για την ετήσια επιχορήγηση.
Ερωτάται η κ. Υπουργός Παιδείας κ. Μαριέτα Γιαννάκου:
Δεδομένου ότι από τα τελευταία στοιχεία προκύπτει πως 1.Κατά μέσον όρο 2.400 παιδιά την ημέρα ζητούσαν να εξυπηρετηθούν από τον Οργανισμό και μάλιστα σε περιοχές όπου η πρόσβαση στο βιβλίο δεν είναι αυτονόητη και 2. Το αίτημα για «ευνοική μεταχείριση» από το ΙΚΑ για χρέη προς το Ίδρυμα («διακανονισμός» που γίνεται σε ποδοσφαιρικές ομάδες και τεχνικές εταιρείες), δεν έγινε δεκτό, προκύπτουν εύλογα ερωτηματικά για τη «συμπεριφορά» του Κράτους προς το βιβλίο αφού χωρίς τη στήριξη του υπουργείου Παιδείας δεν μπορούν να επαναλειτουργήσουν οι βιβλιοθήκες. Είναι δυνατόν να υπάρξει σύντομα και εκτός γραφειοκρατικών διαδικασιών μια τακτοποίηση των εκκρεμοτήτων ώστε να λειτουργήσουν και πάλι οι Βιβλιοθήκες;
Απαντώντας στην ερώτηση με αριθμό 1266/16-11-06 που κετέθεσε ο Βουλευτής Α΄ Αθήνας Δημήτρης Κωνσταντάρας, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
Με το Ν. 2174/93 κυρώθηκε η Σύμβαση Ίδρυσης του Οργανισμού Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών, μεταξύ του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ως εκπροσώπου του Ελληνικού Δημοσίου και της Εταιρείας Ίδρυσης Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών. Ο Οργανισμός Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου και λειτουργεί βάσει των αρχών της ιδιωτικής οικονομίας. Είναι κοινωφελής και όχι κερδοσκοπικός, τελεί δε υπό την εποπτεία του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και διοικείται από οκταμελές διοικητικό συμβούλιο, το οποίο ενεργεί ό,τι κρίνει αναγκαίο ή πρόσφορο για την πραγματοποίηση των σκοπών του Οργανισμού.
Από το 1979 έως το 1992, χρονικό διάστημα κατά το οποίο λειτουργούσε η Εταιρεία Ίδρυσης Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών, ιδρύθηκαν από αυτήν δεκαεννέα βιβλιοθήκες σε διάφορες περιοχές της επικράτειας για τις οποίες (βιβλιοθήκες) είχε την αποκλειστική ευθύνη για τη χρηματοδότησή τους και συνεπώς τη λειτουργία τους η ίδια η Εταιρεία. Από το 1993, που ιδρύθηκε ο Οργανισμός ως νομικό πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, ίδρυσε εννέα νέες επιπλέον Παιδικές – Εφηβικές βιβλιοθήκες (εκ των οποίων επτά από το 2000 και εντεύθεν), οι οποίες όπως προκύπτει από τη σημερινή κατάστασή τους στην οποία έχουν περιέλθει ιδρύθηκαν χωρίς καμία πολιτική για τη βιωσιμότητά τους.
Το Διοικητικό Συμβούλιο το Οργανισμού διαχειρίζεται την περιουσία του, αποφασίζει για κάθε ζήτημα και ενεργεί κάθε αναγκαία προς τούτο πράξη. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3 του Ν. 2174/1993, η θητεία του Δ.Σ. παρατείνεται μέχρι διορισμού του νέου Δ.Σ. έως και ένα έτος. Επομένως η καθυστέρηση ορισμού του νέου Δ.Σ. ήταν μόνο ένας μήνας –και όχι δεκατρείς μήνες – διάστημα μέσα στο οποίο δεν είναι δυνατόν να δημιουργηθούν τόσο σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Αντίθετα μάλιστα το υπάρχον Διοικητικό Συμβούλιο διέθετε εμπειρία για την επίλυσή τους.
Από το 2000 και εντεύθεν, ο Οργανισμός παρουσιάζει τα εξής ελλείμματα:
Για το 2000: 61.264.000 δρχ. Για το 2001: 194.494 Ε Για το 2002: 398.278 Ε Για το 2003: 480.833 Ε Για το 2004: 875.328 Ε
Επίσης, από το 2003 ο Οργανισμός είχε με υπαιτιότητά του οφειλή 750.000 Ε στο ΙΚΑ, εξαιτίας της οποίας δεν ήταν δυνατή, (λόγω έλλειψης ασφαλιστικής ενημερότητας) η ανάληψη χρημάτων για την κάλυψη των αναγκών του, καθώς και η πληρωμή του προσωπικού του.
Χρειάστηκε να γίνει παρέμβαση του ΥΠΕΠΘ στο ΙΚΑ και να πληρώσει (το ΥΠΕΠΘ) ένα μέρος των οφειλών του Οργανισμού για να καταστεί δυνατή τη ρύθμιση των χρεών του, γεγονός που αποδεικνύει το έμπρακτο ενδιαφέρον του Υπυργείου να στηρίξει το έργο του ανωτέρω Οργανισμού. Ο διακανονισμός έγινε για το ποσό των 750.000 Ε, αλλά παρ’ όλα αυτά υπήρξε καθυστέρηση από τον Οργανισμό στην καταβολή μισθών στο προσωπικό. Εξάλλου, το Μάιο του 2005 εκτός του χρέους των 750.000 ε προς το ΙΚΑ, διαπιστώθηκαν πολλά χρέη του Οργανισμού προς τους προμηθευτές και εκκρεμείς δίκες για την απαίτηση των ποσών αυτών. Ο Οργανισμός παρ’ όλα αυτά εδρεύει σε πολυτελές νεοκλασικό κτίριο στο κέντρο, του οποίου το κόστος – ενοίκιο και κοινόχρηστα- ανέρχεται περίπου στα 9.000 Ε μηνιαίως.
Διευκρινίζεται ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του Ν. 2174/1993, το Διοικητικό Συμβούλιο καθορίζει τα της πρόσληψης και απόλυσης του αναγκαίου προσωπικού και προσδιορίζει την αμοιβή και νόμιμη αποζημίωσή του. Ως εκ τούτου, το Δ.Σ. είναι το πλέον αρμόδιο να φροντίσει ώστε να καταβληθούν άμεσα όλα τα οφειλόμενα δεδουλευμένα των εργαζομένων στον Οργανισμό, καθώς και το επίδομα αδείας στο προσωπικό, το ενοίκιο και τα κοινόχρηστα. Επιπλέον, θα πρέπει να εξεταστεί εάν οι αποδοχές του προσωπικού του Οργανισμού είναι σύμφωνες με τη Σ.Ε.Ε. ή με άλλες διατάξεις. Στόχος του ΥΠΕΠΘ είναι να υποβοηθήσει το έργο του Οργανισμού στην κατεύθυνση της βελτίωσης της λειτουργίας και οργάνωσης των βιβλιοθηκών, της αναβάθμισης των προσφερόμενων υπηρεσιών και της υποστήριξης των βιβλιοθηκών στις ευαίσθητες περιοχές. Έτσι, επιχορήγησε τον Οργανισμό, τόσο από τον Τακτικό Προϋπολογισμό όσο και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, στα πλαίσια των δυνατοτήτων του, όπως αυτές διαμορφώνονται από τις δημοσιονομικές συνθήκες, ως εξής:
Για το 2006 (μέχρι 14/11): 769.000 Ε Για το 2005: 800.000 Ε Για το 2004: 480.000 Ε Για το 2003: 497.999, 28 Ε
Επιπλέον, οι εισφορές από χορηγούς ανήλθαν στα εξής ποσά: Για το 2005: 151.000 Ε Για το 2004: 140.048 Ε Για το 2003: 210.952 Ε Για το 2002: 213.000 Ε Για το 2001: 213.000 Ε Για το 2000: 69.904.000 δρχ.
Από τα ανωτέρω οικονομικά στοιχεία είναι φανερό ότι το ΥΠΕΠΘ για το έτος 2006 επιχορήγησε τον Οργανισμό με ποσά που στο σύνολό τους ξεπέρασαν το αιτούμενο, από τον Οργανισμό και το Σωματείο των Φίλων, ποσό των 700.000 Ε ετησίως. Επιπλέον το ΥΠΕΠΘ, τόσο με το αίτημά του προς το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για την αύξηση της ετήσιας επιχορήγησης του Οργανισμού, όσο και με την πρότασή του για σταθερή χρηματοδότηση του Οργανισμού με τα απαιτούμενα κονδύλια για το έτος 2006, δείχνει το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της Πολιτείας για τη συνέχιση του έργου του Οργανισμού. Οπωσδήποτε όμως απαιτούνται πολλές ενέργειες ακόμη για την εξυγίανση και τον εκσυγχρονισμό σε θέματα οργάνωσης και λειτουργίας του Οργανισμού.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι το ΥΠΕΠΘ έχει στηρίξει τη λειτουργία του Οργανισμού και κατ’ επέκταση τη λειτουργία των κατά τόπους Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών. Θα καταβάλει δε κάθε δυνατή προσπάθεια σε συνεργασία με τα Υπουργεία Οικονομικών και Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης προκειμένου να συνεχίσουν τη λειτουργία τους οι Παιδικές και Εφηβικές Βιβλιοθήκες.
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΛΟΣ
|