Αρχική > Πολιτική Δραστηριότητα 2004-2007 > Βουλή > Κοινοβουλευτικές Ερωτήσεις > ΕΡΩΤΗΣΗ 83 Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας
Όπως  μόλις σήμερα διάβασα στον τύπο, έχουν ξεσπάσει « Έντονες αντιδράσεις στους κόλπους των συνδικαλιστών της Ελληνικής Αστυνομίας  από προτάσεις του υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών για μεγάλη αύξηση των προστίμων στον υπό αναμόρφωση Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.» Κατά τις δημοσιογραφικές πληροφορίες, « στις προθέσεις του υπουργείου είναι το πρόστιμο για παραβίαση του στοπ να φτάσει τα 700 ευρώ, για την παραβίαση σιδηροδρομικών διαβάσεων επίσης 700 ευρώ, για την παράνομη στάθμευση από 61,5 ευρώ να φτάσει τα 80, ενώ η ποινή για μη χρήση της ζώνης ασφαλείας και του κράνους, από 83 ευρώ , να φτάσει τα 350.» Ανεξαρτήτως των αντιδράσεων της Ελληνικής Αστυνομίας, διάφορες ανεπίσημες πληροφορίες που κυκλοφορούν για το ορθολογικό ή μη διαφόρων τροποποιήσεων και αυξήσεων, έχουν δημιουργήσει μεγάλη ασάφεια και προβληματισμό τόσο στους οδηγούς κάθε είδους  αυτοκινούμενου μέσου, όσο και στους «μη οδηγούς» αλλά και σε μεγάλο αριθμό επαγγελματιών του κλάδου και ανθρώπων που έχουν ασχοληθεί επί πολλά χρόνια με την Οδική Ασφάλεια. Οι οποίοι δεν γνωρίζουν εάν θα πρόκειται για ένα Κώδικα που θα ανακοινωθεί και θα ισχύσει χωρίς συζήτηση ή εάν θα περιλαμβάνεται σε Σχέδιο Νόμου που θα κατατεθεί στη Βουλή όπου και θα συζητηθεί.
 

Ερωτάται ο κ. Υπουργός ( Μεταφορών κ. Μιχ. Λιάπης)
 
Αληθεύουν οι πληροφορίες περί αντιδράσεων στην ΕΛΑΣ; Είναι σε γνώση σας άλλες αντιδράσεις; Έχει ολοκληρωθεί η μελέτη των αποφάσεων και πρόκειται περί αποφάσεων ή περί προτάσεων προς συζήτηση; Ποιες άλλες περιπτώσεις παραβάσεων σας απασχόλησαν πλην όσων αναφέρονται στα δημοσιεύματα και σε δικές σας δηλώσεις τον Ιούνιο ( παραβιάσεις  stop, ζώνη ασφαλείας, παράνομη στάθμευση, παράνομη είσοδος στις λεωφορειολωρίδες, ράμπες για ΑΜΕΑ) ; Για παράδειγμα, η παράνομη είσοδος δίκυκλων στους πεζόδρομους , σας απασχόλησε; Τα τρία άτομα πάνω στα μηχανάκια ; Η εμφανώς επικίνδυνη οδήγηση με ζιγκ ζαγκ σε πολυσύχναστους δρόμους ; Οι «κόντρες» ; Η απότομη αλλαγή λωρίδας χωρίς ειδοποίηση; Η ανεξέλεγκτη «στάση για ψώνια»; Η αδικαιολόγητη γενική απαγόρευση αριστερών στροφών σε κεντρικούς δρόμους; Ποία η χρεία αναθεώρησης του Κ.Ο.Κ. εάν δεν εξεταστεί η σκοπιμότητα και η ανάγκη αντιμετώπισης  όλων των «παραβάσεων» και του βαθμού σημαντικότητάς τους; Αναλύθηκε άραγε επαρκώς η έννοια της  σοβαρότητας μιας παράβασης που προκαλεί ενδεχομένως βλάβη σε τρίτους σε σύγκριση με μια παράβαση που προκαλεί βλάβη στον ίδιο τον οδηγό;
 
 
Σε απάντηση της Ερώτησης με αριθμό 14264/20-9-2006, σχετικά με θέματα οδικής ασφάλειας, ως προς τις αρμοδιότητες Υπ.Μ.Ε., θέτουμε υπόψη σας τα εξής:
Από το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών καταρτίστηκε το Στρατηγικό Σχέδιο περιόδου 2006-2010 για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στη χώρα μας. Ως στόχος του σχεδίου τέθηκε ο αντίστοιχος πανευρωπαϊκός για το θέμα της οδικής ασφάλειας και της μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων σχεδιάστηκε δηλ. ο αριθμός των νεκρών σε οδικά ατυχήματα στη χώρα μας το έτος 2010 να είναι μειωμένος κατά 50% σε σχέση με τον αριθμό του έτους 2000.
Στο πλαίσιο του υπόψη προγράμματος υλοποιούνται διάφορες δράσεις. Μια εξ αυτών είναι η σύνταξη νομοσχεδίου με το οποίο θα αναθεωρούνται διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), δεδομένου ότι οι συνθήκες των οχημάτων και των υποδομών έχουν μεταβληθεί σημαντικά από την τελευταία αναθεώρησή του (1999). Σκοπός του νέου νομοσχεδίου είναι η θέσπιση σύγχρονου πλαισίου αντιμετώπισης της παραβατικότητας, με ιδιαίτερα αποτρεπτικό χαρακτήρα, όσον αφορά στις παραβάσεις εκείνες που θέτουν κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή. Στόχος είναι ο νέος νόμος να αποτελέσει ένα εύληπτο και λειτουργικό κείμενο, που θα καταστεί κτήμα του κάθε πολίτη και θα δράσει προληπτικά για την αντιμετώπιση του προβλήματος της οδικής ασφάλειας και της κυκλοφορίας επί των οδών γενικότερα.
Βασικό στοιχείο του νομοσχεδίου αποτελεί η απλοποίηση των διαδικασιών που προβλέπονται, η αποποινικοποίηση της πλειοψηφίας των πταισματικών παραβάσεων, και ορισμένων πλημμεληματικών, καθώς και ο καθορισμός βαρύτερων ποινών για εκείνες τις παραβάσεις που οδηγούν στην πρόκληση ατυχημάτων με σοβαρές συνέπειες. Παραβάσεις που αφορούν στην υπερβολική ταχύτητα υπό την επήρεια αλκοόλ, στην μη παραχώρηση προτεραιότητας, στη μη χρήση προστατευτικής ζώνης και κράνους κ.λ.π., αντιμετωπίζονται με μεγαλύτερη αυστηρότητα.
Η αύξηση των προστίμων των συγκεκριμένων ποινών δεν αποτελεί εισπρακτικό μέτρο αλλά αντικατοπτρίζει τη σοβαρότητα με την οποία η ελληνική νομοθεσία αντιμετωπίζει τις εν λόγω παραβάσεις. Η ύπαρξη χαμηλών ποινών σε παραβάσεις που στοιχίζουν ανθρώπινες ζωές, απαξιώνει την ίδια τη ζωή. Άλλωστε στοιχείο του νέου κώδικα είναι ο εξορθολογισμός των προστίμων και για το λόγο αυτό προβλέπεται μείωση των διοικητικών ποινών σε παραβάσεις που δε θίγουν την οδική ασφάλεια και δεν προκαλούν σοβαρές επιπτώσεις.
Με τον ίδιο στόχο, προωθείται σειρά μέτρων που θα βελτιώσουν το επίπεδο της οδικής ασφάλειας, όπως η εντατικοποίηση των τεχνικών ελέγχων των οχημάτων στη χώρα μας και η επέκτασή τους και σε άλλες κατηγορίες (δίκυκλα), καθώς και η αναδιάρθρωση του συστήματος εκπαίδευσης και εξέτασης των υποψηφίων οδηγών. Ήδη, ολοκληρώθηκε η επέκταση του μηχανογραφικού συστήματος θεωρητικής εξέτασης πανελλαδικά.
Σημειώνεται ότι στο προαναφερόμενο πλαίσιο επανεξετάζεται το Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (ΣΕΣΟ).
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται, επίσης και στο θέμα της διαρκούς ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού για τις αλλαγές που θα επέλθουν με την ψήφιση του νέου νομοσχεδίου με τις τροποποιήσεις διατάξεων ΚΟΚ, αλλά και για υφιστάμενες διατάξεις που φαίνεται ότι δεν είναι ευρέως γνωστές. Έχει αποφασιστεί να δοθεί η δυνατότητα επαρκούς ενημέρωσης του κοινού για τις αλλαγές και τις νέες διατάξεις καθώς στόχος του νέου νόμου δεν είναι να αιφνιδιάσει τους πολίτες αλλά να τους ενημερώσει και να τους προφυλάξει από τους κινδύνους των οδικών μετακινήσεων. Ήδη το Υπ.Μ.Ε. έχει δρομολογήσει την παραγωγή ενημερωτικού υλικού σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή σχετικά με τις διατάξεις του νέου νόμου.
Τέλος, αναφέρεται ως κύριο σημείο της όλης προσπάθειας, η ένταξη της κυκλοφοριακής αγωγής στο εκπαιδευτικό σύστημα με σκοπό την ενημέρωση των μαθητών και τη δημιουργία μιας ευαισθητοποιημένης γενιάς πολιτών για τους οποίους η σωστή κυκλοφοριακή αγωγή θα αποτελεί καθημερινή πρακτική. Για το λόγο αυτό έχουν ήδη αποσταλεί στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων εγχειρίδια και DVD για το Γυμνάσιο και Λύκειο, με ύλη και στοιχεία εκμάθησης της ασφαλούς κυκλοφορίας, τα οποία βρίσκονται υπό επεξεργασία στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.         
              
 
        
 
©2004-2025 Created and Powered by EXIS I.T. - Designed by ::ittech.gr::