Αρχική > Διάφορες ειδήσεις > Προτάσεις για την αναθεώρηση του Συντάγματος

Σε μια πανηγυρική συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής ομάδας της Νέας Δημοκρατίας στην αίθουσα της Γερουσίας, ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής παρουσίασε την Πέμπτη, 11 Μαίου 2006, τις προτάσεις του κυβερνώντος κόμματος για την αναθεώρηση του Συντάγματος

Ο πρωθυπουργός «έριξε στο τραπέζι» του διαλόγου προτάσεις για αλλαγή του αριθμού των βουλευτών επικρατείας, τη χαλάρωση του επαγγελματικού ασυμβίβαστου των βουλευτών, την κατάργηση  της βουλευτικής ασυλίας για αδικήματα του κοινού Ποινικού Δικαίου, τον οικονομικό έλεγχο των κομμάτων, την ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου καθώς και την ίδρυση μη κρατικών Πανεπιστημίων.

Όπως ανεμένετο άλλωστε, ο πρωθυπουργός δεν αναφέρθηκε καν σ αυτό που πρότεινε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ , να συζητηθεί δηλαδή η αποσύνδεση της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τις εκλογές με άμεση εκλογή του από το λαό σε περίπτωση που η Βουλή αδυνατεί να τον εκλέξει. Δεν αναφέρθηκε επίσης καθόλου σε άλλες προτάσεις του κ. Παπανδρέου όπως  αλλαγή του εκλογικού συστήματος και αντικατάσταση του θρησκευτικού όρκου με διαβεβαίωση στο Σύνταγμα.

Πριν αναφερθεί στις συγκεκριμένες προτάσεις για την αναθεώρηση, ο πρωθυπουργός είπε μεταξύ άλλων :
« Αποφασίζουμε σήμερα να κινήσουμε τις προβλεπόμενες κοινοβουλευτικές διαδικασίες, ώστε η επόμενη Βουλή να είναι αναθεωρητική. Κάνουμε ένα ακόμη καθοριστικό βήμα στην πορεία για την Ελλάδα του μέλλοντος. Πριν, όμως, από οτιδήποτε άλλο, αισθάνομαι, την ώρα αυτή, την ανάγκη να αποδώσουμε, για μια ακόμη φορά, την οφειλόμενη τιμή στους πρωτεργάτες του Συντάγματος του 1975. Τους πρωτεργάτες του πιο δημοκρατικού, του πιο προοδευτικού, αλλά και του μακροβιότερου Συντάγματος, που γνώρισε η Χώρα μας, στη σύγχρονη πολιτική ιστορία της.

Η αίθουσα της γερουσίας άρχισε να γεμίζει από τις 11. Και φυσικά, άρχισαν και οι κουβέντες από τους βουλευτές

Όπως όλοι γνωρίζουμε, οι αναθεωρήσεις που έγιναν ως τώρα -και ιδίως η τελευταία- πρόσθεσαν σημαντικά στοιχεία, αλλά δεν μετέβαλαν τον πυρήνα του. Είναι, όμως, κοινή πλέον η ομολογία ότι ορισμένες επιτακτικά αναγκαίες αλλαγές, δεν έγιναν δεκτές κατά την τελευταία αναθεώρηση, από την τότε πλειοψηφία. Όπως επίσης και ότι ορισμένες από τις αλλαγές που έγιναν δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

Χρειάζεται, λοιπόν, να προχωρήσουμε σε αναθεώρηση διατάξεων, που δεν αναθεωρήθηκαν το 2001, ενώ θα έπρεπε να αναθεωρηθούν. Αλλά και σε αναθεώρηση διατάξεων, που αναθεωρήθηκαν τότε, αλλά -όπως απέδειξε η εμπειρία από την εφαρμογή τους- δεν ανταποκρίθηκαν στο σκοπό, για τον οποίο έγιναν. Χρειάζεται να προχωρήσουμε ακόμη πιο μπροστά. Να προχωρήσουμε σε αναθεώρηση απαραίτητη για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, με βαθύτερη προοπτική για τη Χώρα μας. Αναθεώρηση ουσιαστική, που αφορά ώριμα αιτήματα της κοινωνίας και επιτακτικές ανάγκες της Νέας Εποχής. Αναθεώρηση προσανατολισμένη στις υποχρεώσεις της Πολιτείας και της Πολιτικής προς τους πολίτες: στις ανάγκες τους, στα δικαιώματα τους, στα συμφέροντά τους. Αναθεώρηση – κλειδί, που διασφαλίζει τη συνέπεια, τη συνέχεια και την κλιμάκωση της μεταρρυθμιστικής πορείας της Χώρας μας, στη διάρκεια αυτής και της επομένης τετραετίας. Γιατί μόνο μέσα από μια μεταρρυθμιστική πορεία με συνέχεια και συνέπεια, πετυχαίνουμε καλύτερο Κράτος, περισσότερες ευκαιρίες προκοπής, καλύτερη ζωή για όλους τους πολίτες. Αυτό δεσμευτήκαμε, αυτό πράττουμε, αυτό το δρόμο συνεχίζουμε!»

Η Έλενα Ράπτη, γελάει, μιλώντας με την «πέτρα του σκανδάλου» των τελευταίων ημερών, τον μουσουλμάνο βουλευτή Ροδόπης Ιλχάν.

Οι επτά βασικούς άξονες της πρότασης της Νέας Δημοκρατίας είναι :

• Πρώτον: Σύγχρονη Παιδεία, προσιτή σε όλους, ώστε να καταστεί η Χώρα μας κέντρο εκπαίδευσης και πολιτισμού, για ολόκληρη την ευρύτερη περιοχή.
• Δεύτερον: Ενίσχυση της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης, για την εμπέδωση Κράτους Δικαίου και την περαιτέρω θωράκιση της Δημοκρατίας μας.
• Τρίτον: Προστασία του περιβάλλοντος, που εγγυάται βιώσιμη ανάπτυξη και καλύτερη ποιότητα ζωής για τους πολίτες.
• Τέταρτον: Αποτελεσματική προστασία της ιδιοκτησίας , συμπεριλαμβανομένης της πνευματικής, σύμφωνα με τον προορισμό της.
• Πέμπτον: Κράτος Δικαίου στην υπηρεσία του πολίτη, με αναβαθμισμένες δομές και λειτουργίες, απαλλαγμένες από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και εστίες διαφθοράς.
• Έκτον: Ισχυρή Τοπική Αυτοδιοίκηση, ικανή να αντεπεξέρχεται στις ανάγκες του πολίτη.
• Έβδομον: Θεσμικό πλαίσιο, που εγγυάται διαφάνεια παντού, ώστε να προστατεύεται αποτελεσματικά το συλλογικό συμφέρον και να ενισχύεται η εμπιστοσύνη του πολίτη στο δημόσιο βίο και το πολιτικό σύστημα.

Οι κάμερες στήθηκαν, η αίθουσα γεμίζει και είναι ώρα να έρθει ο Καραμανλής

Ο Πρωθυπουργός μπήκε στην αίθουσα και υπό τα χειροκροτήματα των βουλευτών, ανεβαίνει στη θέση του

Ο Καραμανλής μιλά και ανακοινώνει τις προτάσεις για την αναθεώρηση.


 Μερικές από τις προτάσεις στην πλήρη τους ανάπτυξη:


• Άρθρο 14: Αναθεώρηση της παραγράφου 9, ενταγμένη στο γενικότερο πνεύμα του Συντάγματος για την ουσιαστική κατοχύρωση της πολυφωνίας  των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και την αντιμετώπιση φαινομένων διαπλοκής. Η σημερινή διατύπωση, σε συνδυασμό με τη θέση οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης -και ανεξάρτητα από τη δική μας θέση ως προς αυτή- σχετικά με την έννοια συγκεκριμένων ρυθμίσεων του Κοινοτικού Δικαίου, έχει οδηγήσει σε διαφορετικές ερμηνευτικές προσεγγίσεις. Για το λόγο αυτό, προτείνεται αναπροσαρμογή των σχετικών ρυθμίσεων -ιδίως για το ιδιοκτησιακό καθεστώς και τις ασυμβίβαστες ιδιότητες- για να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητά τους, ως προς τους τρόπους ελέγχου και τις εγγυήσεις που απαιτούνται για την αποτροπή καταστρατηγήσεων. Αλλά και για να εμπεδωθεί ο ελεύθερος ανταγωνισμός στο χώρο των ΜΜΕ. Χωρίς –επαναλαμβάνω- να θίγεται, ούτε κατ’ ελάχιστον, ο κεντρικός στόχος, που είναι η πάταξη της διαπλοκής.
• Αρθρο 16 : Πρότασή μας είναι να κατοχυρωθεί ρητά -όπως είχαμε προτείνει από το 1997- η δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων μη κρατικού και, οπωσδήποτε, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Προτείνονται, συγκεκριμένα, αναθεωρητικές παρεμβάσεις, ώστε...
- να είναι δυνατή -με συγκεκριμένες προϋποθέσεις- η δημιουργία μη δημόσιων φορέων Ανώτατης Εκπαίδευσης.
- Να οριοθετηθεί η έννοια της Ανώτατης Εκπαίδευσης, με τρόπο που εγγυάται την ορθολογική ανάπτυξη, και την επιτυχή ανταπόκρισή της στις απαιτήσεις του ευρωπαϊκού και του διεθνούς εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.
- Να είναι απόλυτα σαφές ότι η Παιδεία παραμένει δημόσιο αγαθό και ότι η παροχή της από μη δημόσιους φορείς γίνεται μόνο κάτω από την αυστηρή εποπτεία του Κράτους, ώστε να τηρούνται προδιαγραφές υψηλής στάθμης.
- Να προβλεφθεί ρητά ότι τα προσόντα των διδασκόντων στα μη κρατικά ιδρύματα θα είναι αντίστοιχα με εκείνα των διδασκόντων στα κρατικά ιδρύματα.
- Να κατοχυρώνεται η αξιολόγηση των καθηγητών και του υπόλοιπου διδακτικού προσωπικού, να διασφαλίζεται η ποιότητα στην ανώτατη -δημόσια ή μη- εκπαίδευση και να αναδεικνύεται, με σαφήνεια, η σημασία που αποδίδει η Πολιτεία στο στόχο αυτό.
• Άρθρο 17 : Αναθεώρηση προς δύο κατευθύνσεις. Πρώτον: Ρητή αναφορά με την οποία να περιλαμβάνεται στην έννοια της ιδιοκτησίας και η πνευματική διάστασή της, έτσι ώστε να προστατεύεται αποτελεσματικά και η πνευματική δημιουργία. 
• Και δεύτερον: Ρητή πρόβλεψη, ώστε το άρθρο αυτό να εφαρμόζεται και στην περίπτωση των απαλλοτριώσεων, που κηρύσσονται κατ’ εφαρμογή της πολεοδομικής νομοθεσίας. Η προσθήκη κρίνεται επιβεβλημένη, για να σταματήσει η πρακτική ορισμένων φορέων, που προχωρούν σε αναγκαστική απαλλοτρίωση, χωρίς να διαθέτουν τους απαιτούμενους πόρους, για την αποζημίωση των δικαιούχων. Στόχος είναι να προστατεύεται επαρκώς ο πυρήνας του δικαιώματος της ιδιοκτησίας, χωρίς να θίγεται, ούτε κατ’ ελάχιστον, ο κοινωνικός χαρακτήρας του. Στόχος είναι να προστατεύονται οι πολίτες από αυθαίρετες ενέργειες, που οδηγούν στην ουσιαστική στέρηση της ιδιοκτησίας τους, χωρίς να θίγεται η ανάγκη εξυπηρέτησης του δημόσιου συμφέροντος.
• Άρθρα 24 και 117. Προτείνεται διορθωτική παρέμβαση, στα δύο αυτά άρθρα, έτσι ώστε να ενισχυθεί, αφενός η αποτελεσματική προστασία των δασών και των δασικών εκτάσεων και αφετέρου η βιώσιμη ανάπτυξη. Στόχος είναι η περαιτέρω προστασία εκτάσεων, οι οποίες ήταν δάση ή δασικές, κατά το χρόνο που άρχισε η εφαρμογή του Συντάγματος. Οποιαδήποτε μεταβολή στη χρήση των εκτάσεων αυτών, μετά τον Ιούνιο του 1975, για οποιονδήποτε λόγο κι αν έγινε, δεν λαμβάνεται υπόψη. Εκτάσεις που ήταν δάση ή δασικές,  κατά τον χρόνο εφαρμογής του Συντάγματος, κηρύσσονται και παραμένουν αναδασωτέες. Σχετικός εκτελεστικός νόμος θα προβλέψει αυστηρές κυρώσεις στους παραβάτες.
• Άρθρο 29: Προτείνεται να προβλεφθεί ρητά ως βασική πηγή χρηματοδότησης των πολιτικών κομμάτων ο κρατικός προϋπολογισμός και να θεσπιστούν, ταυτόχρονα, αυστηρότεροι περιορισμοί στη χρηματοδότησή τους από ιδιωτικές πηγές. Επιπλέον, όμως: Η πρόβλεψη αυτή να συνδυασθεί με την καθιέρωση συστήματος αποτελεσματικού ελέγχου, για τα οικονομικά των κομμάτων, τις προεκλογικές δαπάνες βουλευτών και υποψήφιων βουλευτών, το «πόθεν έσχες» βουλευτών και υπουργών.
• Άρθρα 57 και 115: Προτείνεται η κατάργηση του απόλυτου επαγγελματικού ασυμβίβαστου των Βουλευτών, που εισήχθη στην προηγούμενη αναθεώρηση και η θέσπιση μερικού ασυμβίβαστου. Η οριοθέτηση του νέου πλαισίου, ανατίθεται σε σχετικό εκτελεστικό νόμο, που να προσδιορίζει συγκεκριμένα τις επαγγελματικές δραστηριότητες που θα επιτρέπονται στους Βουλευτές.
• Άρθρο 62:  Επαναφέρουμε την πρόταση, που είχαμε καταθέσει και το 1997, για την οριοθέτηση της βουλευτικής ασυλίας. Η ισχύουσα ρύθμιση, κατά γενική πλέον ομολογία, διαμορφώνει καθεστώς ασυλίας για τους Βουλευτές, το οποίο δεν συνάδει, ούτε με το κοινό περί δικαίου αίσθημα, ούτε με την αρχή της ίσης μεταχείρισης. Αντιθέτως, μάλιστα, υποβαθμίζει το βουλευτικό αξίωμα στα μάτια των πολιτών, αφού δημιουργεί σκιές και εντυπώσεις «συντεχνιακών συμπεριφορών» στην ίδια τη Βουλή. Προτείνουμε να προβλεφθεί ρητά ότι η Βουλή μπορεί να αρνείται την άρση της βουλευτικής ασυλίας, μόνον σε μια περίπτωση: Μόνον εάν και εφόσον διαπιστώνεται ότι η άρση της ασυλίας ζητείται, είτε για αδίκημα που συνδέεται  με την άσκηση των βουλευτικών καθηκόντων, είτε για πολιτικούς λόγους. Να ξεκαθαριστεί, δηλαδή, ότι η βουλευτική ασυλία δεν σημαίνει ατιμωρησία για τους βουλευτές.

 Η γνωστή δημοσιογράφος του ΑΝΤ-1 και του Ελεύθερου Τύπου Λώρα Ιωάννου έχει έρθει κοντά στους βουλευτές και…γελάει μαζί τους περιμένοντας τον πρωθυπουργό


Πριν από ένα μήνα, ο βουλευτής Δημήτρης Κωνσταντάρας είχε καταθέσει, όπως του ζητήθηκε, μεταξύ άλλων και τις παρακάτω  προτάσεις  :

1. Κατάργηση του Επαγγελματικού Ασυμβίβαστου των βουλευτών, πλην εξαιρέσεων με βάση συζήτησης τα αναφερόμενα στο Τμήμα Γ΄., Κεφάλαιο 2ο άρθρο 57 του Συντάγματος περί «Ειδικών Προνομίων»
2. Σαφέστατος και αναλυτικός ορισμός της έννοιας της «Βουλευτικής Ασυλίας».

 

 


 

 
        
 
©2004-2024 Created and Powered by EXIS I.T. - Designed by ::ittech.gr::