Αρχική > Πολιτική Δραστηριότητα 2004-2007 > Βουλή > Επιτροπές > Διακομματική Επιτροπή για τη Διαμόρφωση Θεσμικού Πλαισίου Εγγυήσεων Διαφάνειας στον Αθλητισμό > Έκθεση προς τον πρόεδρο της Επιτροπής διαφάνειας στον αθλητισμό

Η παρακάτω έκθεση, η οποία περιέχει απαντήσεις και σχολιασμό στο υπόδειγμα συμπερασμάτων που μοιράσθηκαν στα μέλη της Επιτροπής, συντάχθηκε από το βουλευτή Δημήτρη Κωνσταντάρα και υπεβλήθη στον κύριο Τάσο Σπηλιόπουλο, Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για την διαφάνεια στον αθλητισμό και το doping

Οι υπογραμμισμένες προτάσεις είναι τα σχόλια και οι προτάσεις του βουλευτή στο πλαίσιο των θεμάτων που διαμορφώθηκε από τον κύριο Σπηλιόπουλο.


1.Τι είδους αθλητισμό θέλουμε (σε ότι αφορά τη διαφάνεια και το ντόπινγκ)

Επιτυχία έναντι παντός τιμήματος;
 
ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΟΧΙ. Δεν φτάνω στην ακρότητα του να υποστηρίξω την πλήρη «ερασιτεχνοποίηση» κάθε μορφής αθλητισμού δεδομένου ότι αυτό θα σήμαινε πλήρη εξαφάνιση των Ελλήνων αθλητών από το διεθνές στερέωμα ωστόσο προτείνω:

α. εκλογίκευση των κάθε λογής ωφελημάτων των πρωταθλητών,

β. Αποσύνδεση του σχολικού και πανεπιστημιακού αθλητισμού από το «κύκλωμα» παραγωγής πρωταθλητών και ανεξαρτητοποίησή τους,

γ. σαφής και καθοριστικός διαχωρισμός του «υψηλού αθλητισμού» και «πρωταθλητισμού» από τον ερασιτεχνικό και μαζικό αθλητισμό ,

δ. αυστηρότατους ελέγχους αντιντόπινγκ σε όλες τις βαθμίδες αθλητισμού και αυστηρότατες ποινές και

ε. Πλήρη απεξάρτηση του «επαγγελματικού» και «υψηλού» αθλητισμού – ιδίως στα ομαδικά αθλήματα- από τον  Κρατικά επιχορηγούμενο αθλητισμό.


Σημειώνω δυο φράσεις που ακούστηκαν κατά τις εργασίες της Επιτροπής:

Ψαρέλλης, ελεγκτής ντόπινγκ : « Έχουμε ενοχοποιηθεί στα μάτια των ξένων διότι δεν έχουμε σαφή θέση»

Τριανταφυλλίδης (Καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης) :«το θέμα της καταπολέμησης του ντόπινγκ είναι θέμα βούλησης αρχικά και δευτερευόντως κόστους.»

2. Εθνικό Κέντρο Αντιμετώπισης του ντόπινγκ (ΕΣΚΑΝ)
 
Ανεξαρτητοποίηση λειτουργίας του. Επ ουδενί ΟΧΙ. Οι ελέγχοντες ΠΡΕΠΕΙ να ελέγχονται.
Χρηματοδότηση : ΠΛΗΡΗΣ βάσει προδιαγραφών.
Συνεργασία με δειγματολήπτες και εργαστήριο ΟΑΚΑ : Θα έβλεπα μέχρι και υπαγωγή τους στο ΕΣΚΑΝ.
Συνεργασία με συναρμόδια Υπουργεία και φορείς : Τακτική και θεσμοθετημένη.
Εντολές ελέγχων και εγγυήσεις, διαφάνεια αποτελεσμάτων : Σε πλήρη συνάρτηση με το προηγούμενο.
Έμφαση στην πρόληψη : ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ.
ΠΡΟΤΑΣΗ : Υπαγωγή κάθε αρμοδιότητας για ελέγχους αντιντόπνινγκ στο ΕΣΚΑΝ.  Διμηνιαίες ή τριμηνιαίες ΔΗΜΟΣΙΕΣ παρουσιάσεις πεπραγμένων σε ειδική ομάδα επιστημόνων του Υπουργείου Αθλητισμού.

Θυμίζω δήλωση στην Επιτροπή μας του Γιάννη Σγουρού, Νομάρχη και προέδρου της Άρσης Βαρών :« Πιστεύω ότι οι διαδικασίες καταπολέμησης των απαγορευμένων ουσιών πρέπει να φύγουν εντελώς από τις Ομοσπονδίες και να γίνονται αποκλειστικά από την υπερκείμενη αρχή, όπως είναι σήμερα το ΕΣΚΑΝ.»

Θυμίζω δήλωση της Δήμητρας Κουτσούκη – προέδρου του ΕΣΚΑΝ :  «Οι έλεγχοι που έγιναν από τη σύσταση του ΕΣΚΑΝ μέχρι σήμερα, είναι αυτοί μόνο της προολυμπιακής ομάδας, περίπου 450 στον αριθμό, οι οποίοι έγιναν με τη συνεργασία της Ελληνικής Ολυμπιακής επιτροπής. Πλην αυτών, το ΕΣΚΑΝ δεν είχε τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει κανέναν άλλο έλεγχο ακριβώς γιατί οι έλεγχοι πραγματοποιούνται από την αρμόδια υπηρεσία του ΟΑΚΑ»

Επίσης δήλωση του Κ.Γεωργακόπουλου - διευθυντή του εργαστηρίου ελέγχου ντόπινγκ του ΟΑΚΑ : «Να γίνει ένα εθνικό πρόγραμμα αντιντόπινγκ και να μην εξαρτάται από τις Ομοσπονδίες (το συμβούλιο αυτή τη στιγμή απαρτίζεται από ανθρώπους που δεν μπορούν να το οργανώσουν όπως απαιτείται»

Δήλωση Κώστα Κουκοδήμου :«Ο προϋπολογισμός του 2005 του ΕΣΚΑΝ θα είναι 618.700 ευρώ. Το 2004 το ΕΣΚΑΝ παρά το ότι ήταν ολυμπιακή χρονιά έκανε 550 ελέγχους»

ΣΧΟΛΙΟ : Τα 618.000 ευρώ να γίνουν 1,5 εκ ευρώ. Και οι έλεγχοι 3.000!

3. Δειγματολήπτες
 
Διαδικασία επιλογής και διαπίστευσης
Διαφάνεια και διαχείριση της εντολής των υλικών
Αποκέντρωση
 
ΣΧΟΛΙΟ : Σωστά και απαραίτητα και τα 3 και επιπλέον: Αυστηρές επιστημονικές προδιαγραφές για την πρόσληψη.

4. Εργαστήριο Αντιντόπινγκ ΟΑΚΑ
 

Να παραμείνει ως έχει αφού είναι  ο πλέον οργανωμένος χώρος που υπάρχει, αφού είναι υποχρεωμένος να λειτουργήσει στο 100% των προδιαγραφών που θέτει η WADA  αλλά ΝΑ ΕΛΕΓΧΕΤΑΙ από το ΕΣΚΑΝ και τον προιστάμενο φορέα του Υπουργείου Αθλητισμού.

5. Αθλητικές Ομοσπονδίες
 

Χρηματοδότηση – έλεγχος – διαφάνεια

Ομοσπονδίες και σωματεία «σφραγίδα».

Οργάνωση υγειονομικών υπηρεσιών – υγειονομική προστασία αθλητών

Ντόπινγκ, ο ρόλος και οι ευθύνες των Α.Ο και Α.Σ


Ανάδειξη του ρόλου και της ευθύνης των γιατρών στις Α.Ο και Α.Σ

Έμφαση στον ερασιτεχνικό αθλητισμό - Α.Ο και Α.Σ και προπονητές - Αναγνώριση Α.Ο και Α.Σ
 

Μέσα σε έξι μήνες, όλες οι Ομοσπονδίες και τα Σωματεία τους να ελεγχθούν λεπτομερώς από ad hoc Επιτροπή Ειδικών στην οποία να μετέχουν παλαιοί αθλητές, δικηγόροι, δημοσιογράφοι, εκπρόσωπος της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής. Τα αποτελέσματα των ελέγχων να παρουσιαστούν σε σειρά συνεδριάσεων της Επιτροπής μας και να επακολουθήσει διάλογος και διατύπωση προτάσεων προς την Κυβέρνηση, το Υπουργείο Αθλητισμού , την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας και το Υπουργείο Δικαιοσύνης. Να εξαφανιστεί το φαινόμενο της αντίφασης του τα ίδια άτομα να βρίσκονται στη θέση του ελέγχοντος και του ελεγχομένου. Στην επιτροπή ακούσαμε ότι : « Η νομοθεσία χρειάζεται συμπλήρωση» και ότι : « Το εθνικό πρόγραμμα αντιντόπινγκ πρέπει να αποκτήσει ανεξαρτησία από τις εθνικές ομοσπονδίες». Άρα, χρειάζονται και ριζικές αποφάσεις. Ο έλεγχος να μη γίνεται από τις ομοσπονδίες. Να ενισχυθούν οι εθνικές ανεξάρτητες αρχές οι οποίες ωστόσο ΝΑ ΕΛΕΓΧΟΝΤΑΙ ΕΞΟΝΥΧΙΣΤΙΚΑ. Ανεξάρτητος ΔΕΝ σημαίνει και Ανεξέλεγκτος.

6. Αθλητές
 
Το σημαντικότερο : Να γνωρίζουν ότι

α. Για το ντόπινγκ εκείνοι είναι που ελέγχονται και τιμωρούνται και

β. Ότι ο αθλητισμός ΔΕΝ είναι βιοπορισμός.


Όπως είπε στην Επιτροπή μας ο Κ. Γεωργακόπουλος «θα πρέπει να υπάρχει μια καταγραφή της ατομικής συμπεριφοράς των αθλητών»

Δικαιώματα και υποχρεώσεις . Υποχρεώσεις των σωματείων και των Ομοσπονδιών. Οι αθλητές μεμονωμένα ΔΕΝ ελέγχονται από το Κράτος. Οι φορείς τους ελέγχονται
 

Προνόμια. Διατήρηση και αναθεώρηση και προς ποια κατεύθυνση : ΠΛΗΡΗΣ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ. Εκλογίκευση προνομίων, διεύρυνση των ομάδων προνομιούχων, άμεση συνάρτηση και εξάρτηση του προνομίου από την αθλητική επίδοση και συμπεριφορά, κατεύθυνση προνομίων προς τις εκπαιδευτικές και τις επαγγελματικές «χορηγίες» και όχι τις χρηματικές απολαβές.
Υγειονομική προστασία. Αυτονόητη.
Αθλητική ταυτότητα. Απαραίτητη. Με προνομίες, διευκολύνσεις αλλά και υποχρεώσεις.
Αθλητικό διαβατήριο. ;
 

7.Αθλητικές ανώνυμες εταιρίες (Α.Α.Ε)
 

Έλεγχος – εποπτεία – διαφάνεια – κυρώσεις
Επιχειρηματικότητα, σταθεροί κανόνες για όλες τις Α.Α.Ε
Κρατικές χορηγίες σε Α.Α.Ε
Βια στις αθλητικές διοργανώσεις
 

Όλα είναι παρεπόμενα των προηγουμένων. Και επειδή προτείνω τον εξονυχιστικό έλεγχο όλων των Ομοσπονδιών που υποτίθεται διακονούν τον Ερασιτεχνικό Αθλητισμό, υπάρχει άμεση χρεία Ανωτάτης Αρχής Ελέγχου και Παρακολούθησης του Μη Ερασιτεχνικού Αθλητισμού. Μόνο που δεν μπορούμε να την αποκαλέσουμε «Επαγγελματική». Χρειάζεται διαβούλευση. Η Αρχή αυτή πρέπει να είναι Ανεξάρτητη, Αυτοχορηγούμενη αλλά υπό τον έλεγχο του Υπουργείου Αθλητισμού όσον αφορά τις κάθε λογής Κρατικές Επιχορηγήσεις, τη διαφάνεια και το ντόπινγκ.

8. Προπονητές
 

Δικαιώματα και υποχρεώσεις  Πόσο φταίνε, πόσο επηρεάζουν, πόσο ενημερώνουν τον αθλητή τους.


9. Διαιτητές
 

10. Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή (Ε.Ο.Ε)
 

Αναβάθμιση του ρόλου της
Συμμετοχή σε θέματα προγραμματισμού
Συνδετικός κρίκος μεταξύ πολιτείας και Δ.Ο.Ε
Συνεργασία με Ε.Σ.ΚΑ.Ν
 

11. Ε.Ο.Φ
 

Ενίσχυση σε υποδομές και προσωπικό (Οι επιτηρητές είναι μόνο 8(!!!)να ελέγχουν 9300 φαρμακεία, 150 βιομηχανίες, φαρμακαποθήκες και γυμναστήρια.)
Επίταση ελέγχων
Συνεργασία με άλλους συναρμόδιους φορείς
Αλλαγή καθεστώτος συνταγογράφησης και διάθεσης φαρμακοδιεγερτικών ουσιών
 

12. Διεθνής συνεργασία
 
Μένω σε μια σειρά δηλώσεων στην Επιτροπή μας :

Αστέριος Δεληγιάννης-πρόεδρος ΤΕΦΑΑ Θες/νικης)

Τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων που έχουμε από την υπογραφή του κώδικα της WADA, σεβασμός της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας και εναρμόνιση με τη στρατηγική ανάπτυξη του αθλητισμού.

Κωνσταντίνος Γεωργακόπουλος - διευθυντής του εργαστηρίου ελέγχου ντόπινγκ του ΟΑΚΑ

Η Ελλάδα θα πρέπει να έχει τα αυτιά της ανοιχτά για το τι συμβαίνει στην Ε.Ε. όπου το πρόβλημα αντιμετωπίζεται πιο αποτελεσματικά.

Το πρόβλημα αντιμετωπίζεται βασισμένο σε τρεις άξονες : 1.Της νομοθεσίας με εναρμόνιση στη νομοθεσία των άλλων χωρών) 2. Της πληροφόρησης και της οργάνωσης της αθλητικής επιστήμης και 3. Του ελέγχου

13. Πολιτική ηγεσία αθλητισμού
 

Ενίσχυση λειτουργίας Ε.Σ.Κ.Α.Ν
Διεύρυνση διεθνών συνεργασιών για θέματα διαφάνειας και ντόπινγκ
Έμφαση στο μαζικό και στον ερασιτεχνικό αθλητισμό
Αναθεώρηση προνομίων σε αθλητές
Σαφή και αδιαπραγμάτευτα κριτήρια για την επιχειρηματικότητα στον αθλητισμό
Διαρκής έλεγχος και εποπτεία Α.Α.Ε
Αναθεώρηση καθεστώτος αναγνώρισης αθλητικών Ομοσπονδιών και σωματείων (όχι στις Α.Ο και στα Α.Σ  «σφραγίδα»)
Καθιέρωση κριτηρίων ελέγχου των αθλητικών τους δραστηριοτήτων και χρηματοδότησης τους με βάση τα κριτήρια αυτά
 

Απ΄ όσα έχω αναφέρει πιο πάνω, προκύπτει ανάγκη διεύρυνσης και ενίσχυσης του ρόλου του Υφυπουργείου Αθλητισμού, πιθανώς δεν και μετατροπή του σε Υπουργείο, ανεξάρτητο από τον Πολιτισμό. Αυτό βεβαίως προυποθέτει αναθεώρηση και του οργανογράμματος και του προσωπικού και των λειτουργιών και των αρμοδιοτήτων του. Έτσι, όλα τα παραπάνω καλώς τέθηκαν, υπό την προυπόθεση ενίσχυσης και διεύρυνσης του ρόλου του υπουργείου.

14. Αθλητική Δικαιοσύνη
 
Αναμόρφωση καθεστώτος απονομής αθλητικής δικαιοσύνης
 

Φυσικά, η ανεξαρτητοποίηση του Υπουργείου Αθλητισμού και η διεύρυνση του ρόλου και των αρμοδιοτήτων του, περιλαμβάνει ΚΑΙ την απονομή της Δικαιοσύνης στο αθλητικό χώρο. Μια υπηρεσία συνδεόμενη με το Υπουργείο Δικαιοσύνης αλλά υπαγόμενη στο νέο Υπουργείο, αναθεωρημένη και ενισχυμένη με νομικούς συμβούλους και αθλητικούς δικαστές.

15. Προτεινόμενες αλλαγές στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο
 

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η νομοθεσία χρειάζεται συμπλήρωση. Η νομοθεσία ΠΑΝΤΑ χρειάζεται συμπλήρωση όσο τα πράγματα εξελίσσονται και αναπτύσσονται.

ΠΡΟΤΑΣΗ :  Ειδική  επιτροπή  νομικών να συνεργαστεί με την Επιτροπή μας και να συζητήσει τις θεωρούμενες ως αναγκαίες αλλαγές, αφού πρώτα α. Λάβουμε απόλυτη γνώση της υφιστάμενης νομοθεσίας και β. Κωδικοποιήσουμε και κατηγοριοποιήσουμε τις προτάσεις


Συμπληρωματικές προτάσεις μας:


Πρόληψη – Σχολεία – ενημέρωση
 

Ένταξη στο μάθημα της Γυμναστικής – ενημέρωση για το ντόπινγκ – ενημέρωση για τις επιπτώσεις και τα κρούσματα που υπάρχουν μέχρι τώρα
Το ζήτημα της συμμετοχής της Παιδείας στην προσπάθεια καταπολέμησης του ντόπινγκ, συνδέεται με την ουσιαστική και σοβαρή έλλειψη αθλητικής Παιδείας στα Δημοτικά και τα Γυμνάσια, γενικότερα με την έλλειψη Σχολικού Αθλητισμού. Το ζήτημα πρέπει να αντιμετωπιστεί ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ.

Συνεχής ενημέρωση της επιτροπής από τους καθηγητές γενετικής για τις εξελίξεις που τρέχουν στα θέματα του ντόπινγκ.

 
        
 
©2004-2024 Created and Powered by EXIS I.T. - Designed by ::ittech.gr::